آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

کلینی: آمریکا از تغییر رویه اروپا یاد بگیرد

کلینی: آمریکا از تغییر رویه اروپا یاد بگیرد

یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: تنوع در دموکراسی انقلابی ایران یک فرصت است ولی مولکولی رفتار کردن به وحدت جامعه ضربه می‌زند.

محمد فرهاد کلینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خصوص مذاکرات گام نهایی ایران با 1+5 و دورنمای آن خاطرنشان کرد: مذاکرات پیچیده و حساسی و با زمان پذیری تعیین نشده ای در پیش است. هنوز تمام مسیر و نتایج عملکرد طرفین در ازمون شش ماهه به نتیجه کامل نرسیده است.

وی افزود: جا دارد تا غرب هم گام‌هایی در جهت تقویت اعتماد اتخاذ کند و نشانه هایی بیشتر در رویکرد خود به تهران نشان دهد.آمریکا باید ازتغییر رویه اروپا یاد بگیرد و از تاکیدهای نابجا و غیرقابل امکان پرهیز کند. رفتار غیر حرفه ای در دیپلماسی با موضعگیری های سینوسی راه آینده را مسدود می‌کند و عمق خصومت را بیشتر تداعی می کند. بعد از سفر اقای روحانی به اجلاس جهانی داووس اهمیت تعامل با ایران بیشتر شده است و اروپا باید از سیاست قوی تر ، مستقل ترو پایدارتری پیروی کند.

کلینی گفت: اگرچه اراده بر ورود به مذاکرات جامع از پیش مشخص شده بود وامروز روشن تر بیان می شود ولی طبق آخرین اعلام رسمی هنوز زمان و مکان انجام مذاکرات مربوط به گام نهایی قطعی نشده است و رژیم تل آویو بشدت به دنبال سناریو برای مدیریت این وضعیت است لذا تلاش های غیر متمرکزی را دنبال می کند. برخی کوتاهی مدت مذاکرات را به مدت یکسال خوشبینانه تلقی می کنند واین موضوع نزد ارزیابی های غربی موجود است. روسیه به عنوان بخشی از گروه 1+5 در حال ارزیابی است و شدت علاقه مسکو برای حل فوری موضوع هسته ای ایران با موضع سوریه را متفاوت ارزیابی می کند. در این میان علاقه چین و اروپا تا حدودی نزدیکتر به نظر می‌رسد و در آمریکا نیز طبق معمول بین دستگاه‌های اجرایی وقانونگذاری ارزیابی‌ها وانتظارات متفاوتی به چشم می خورد.

این کارشناس مسائل استراژیک با اشاره به اینکه ریاست جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقام دوم نظام ابراز امیدواری کرده است تا مذاکرات در مدت معقول به پیش برود، افزود: هنوز پیرامون بخش های گام نهایی اشتراک ذهنی کامل پدید نیامده است. به صورت دقیق باید بگویم که متغییر هایی وجود دارد که به تدریج بخش‌هایی را روشن می سازد و پیشگویی منطق را نمی سازد. هنوز منطق تغییر در رویکردها و دوره انتقالی به اثبات نرسیده است.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد اینکه ایران در مقابل تهدیدهای آمریکا چه اهرم متوازن فشاری را می تواند استفاده کند گفت: مقامات نظامی کشور خصوصا فرماندهی سپاه پاسداران طی چند روز اخیر موضعگیری کافی کرده اند و تکرار این مواضع توسط افراد غیر مسئول به ارزش موضعگیری ها چیزی اضافه نمی کند. اینکه در آمریکا یک مقام سیاسی موضع‌گیری سیاسی انجام می دهد خود جای سوال دارد و به نظر نمی‌رسد ایده واقعی نظامی در شرایطی که در حال ورود به مراحل بعدی هستند کاربرد داشته باشد . البته شاید کاربرد دیگری برای کنترل سهام برخی از احزاب و شخصیت ها در غرب داشته باشد تا فرصت کامل برای تغییر جهت گیری سرمایه ها را داشته باشند و مقامات آمریکا باید درک کنند که این موضع را با هزینه ایران دنبال نکنند. شاید از لحاظ تاکتیکی به نفع آنها باشد ولی در ابعاد بلند مدت دولتمردان آمریکا متضرر می شوند واین خوشایند برخی از لابی ها است.

کلینی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات کنگره آمریکا و به نتیجه رسیدن توافق ایران با 1+5 تا قبل از این زمان و منفعت ایران در این زمینه تاکید کرد: منافع ایران در آمریکا با مداخله در انتخابات آمریکا معنی نمی شود اقای اوباما این را خیلی خوب می فهمند. به نظرم بایستی دید توافق ایران با 1+5 چقدر در انتخابات نوامبر سال جاری کنگره آمریکا با اهمیت تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: توافق ایران با 1+5 بطور یقین نقطه در خشنده ای در کارنامه اقای اوباما است و بیاد دارید که عجله و همچنین هیجان آقای اوباما بعد از تماس تلفنی با جناب اقای روحانی کاملا مشهود بود. مردم دو کشور قاضی مهمی در این راستا هستند .

این کارشناس مسائل استراتژیک در مورد اجماع داخلی در زمینه هسته‌ای و تاکید مسولان کشور در این زمینه خاطرنشان کرد: انتقاد حق رسانه ها است و دولت نیز خود حامی انتقاد منصفانه است. این در وعده‌های انتخاباتی اقای روحانی وجود داشت. مقامات نیر نبایستی دلخور شوند. تمرین مردم سالاری دینی در کشورمان به علت برخی از ادراک‌های نادرست در محیط دولت قبلی و برخی از جریانات اپوزیسیون پدید آمده بود که در حال جبران شدن است. اقناع ملی زیر ساخت اجماع ملی است و اجماع کالا نیست بلکه فضای باور و اعتماد وفرایند است.

کلینی گفت: به نظرم نداشتن اپوزسیون هنرمندی نیست . خداوند در قران کریم می فرمایند همه سخنان را گوش دهید و وبهترین را انتخاب کنید . تنوع در دموکراسی انقلابی ایران یک فرصت است ولی مولکولی رفتار کردن به وحدت جامعه ضربه می زند. حد فاصل انتقاد منصفانه و مغرضانه را فرهنگ ملی به عنوان دادگاه اصلی و قانون مشخص می کند. ما در محیط برادری هستیم. دوستان توجه کنند که تفاهم اولیه در ژنو را نمی توان هلوکاست نام گذاشت. کمی کج سیلیقگی وجود دارد.

وی افزود: البته اگر برخی قصد دارند تا با این بیان مواضع قبلی خود را پیرامون هلوکاست پس بگیرند و این موضع را دنبال می کنند به صلاح خودشان برمی‌گردد. تفاهم اولیه دارای ابهام و تفسیر دوگانه است و نکاتی تهدیدزا دارد. بایستی منطقی وحقوقی و با هدف کمک به تیم مذاکره کننده بیان شود. در این خصوص در مرحله جدید با احتیاط های جدید روبرو هستیم و صرف نقد گذشته و ماندن در مراحل قبلی مفید نیست. به نظرم عقب ماندن از تحلیل به موقع از رفتار جدید طرف مقابل نباید اتفاق بیافتد.

انتهای پیام

کد N85974

وبگردی