آفتاب

اولاند: درخواست عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به همه پرسی می گذارم

اولاند: درخواست عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به همه پرسی می گذارم

آنکارا- ایرنا- ˈفرانسوا اولاند ˈرییس جمهوری فرانسه گفت: درخواست ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا را برای اعلام نظر مردم فرانسه ، در کشورش به همه پرسی خواهد گذاشت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری تلویزیون دولتی ترکیه ، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه که به ترکیه سفر کرده است گفت: پیشنهاد ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا را در فرانسه به همه پرسی خواهد گذاشت.

ابن در حالی است که پیشتر ˈنیکلا سارکوزی ˈرییس جمهوری پیشین فرانسه و ˈآنگلا مرکلˈ صدر اعظم آلمان اعلام کرده بودند که تمایلی به عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا ندارند و بهتر است ترکیه به عنوان شریک با امتیاز با اتحادیه اروپا همکاری داشته باشد.

ناظران آگاه در آنکارا عقیده دارند که اولاند با عنوان اینکه در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در کشورش همه پرسی خواهد کرد در واقع برخلاف سارکوزی از یک سو مستقیما با این امر مخالفت نکرد و از سوی دیگر نیز موافقت خود را مشروط به نتیجه همه پرسی کرد.

نمایندگان دولت ترکیه و اتحادیه اروپا در آبان ماه گذشته در بروکسل دیدار کردند تا مذاکرات خود بر سر عضویت ترکیه را پس از یک وقفه سه ساله از سر بگیرند.

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات یاد شده نحوه برخورد دولت رجب طیب اردوغان، با تظاهرات ضد دولتی در تابستان گذشته مورد انتقاد برخی از کشورهای اروپایی قرار گرفت.

برخی از کشورهای اروپایی دولت ترکیه را به نادیده گرفتن حق کامل آزادی بیان و عدم رعایت حقوق و آزادی بشر متهم کردند.

اولاند روز گذشته وارد آنکارا شد و با عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت وگو کرد.

خاورم ** 2010*230 *1446
کد N85856

وبگردی