آفتاب

جزئیات جدیدی از تحریم‌های لغو شده از زبان عراقچی/ هیچ‌یک از برنامه‌های هسته‌ای برچیده نمی‌شود

جزئیات جدیدی از تحریم‌های لغو شده از زبان عراقچی/ هیچ‌یک از برنامه‌های هسته‌ای برچیده نمی‌شود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای از لغو تحریم‌های دارو و کاغذ خبر داد.

عباس عراقچی روز سه شنبه در سی و هشتمین نشست نمایندگان اتاق تهران با تشریح فرصت های به وجود آمده پس از اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو، اظهار داشت: پس از این توافق هم اکنون علاقه و استقبال کشورهای غربی و شرقی محسوس است که تمایل دارند با قدرت بیشتری به ایران بازگردند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه، هم اکنون ساختارهای تحریم پس از اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو شکاف هایی برداشته است، گفت: آنچه در گام اول در برنامه اقدام مشترک ژنو اتفاق افتاد این بود که ساختار هسته ای کشورمان به طور کامل حفظ می شود و تنها غنی سازی 20 درصدی متوقف خواهد شد، اما برخلاف ادعاهای طرف مقابل، ساختار تحریم ها حفظ نمی شود و شکافهایی در آن ایجاد شده است.

عراقچی سپس از اعزام یک هیات 150 نفری فرانسوی به ایران در آینده نزدیک خبر داد و افزود: اکنون این اطمینان در سطح بین الملل ایجاد شده که فشارها برای جلوگیری از ارتباط اقتصادی با ایران کاهش می یابد و باید در داخل کمک کنیم تا فضای روانی بیش از این تلطیف شود تا فعالان اقتصادی بین المللی به ایران بازگردند.

اهم اظهارات عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای را به نقل از ایرنا و ایسنا بخوانید؛

*هر دو طرف توافق کردیم همان جایی که هستیم بایستیم و جلوتر نرویم. یعنی آنها تحریم‌ جدید دیگری علیه ایران تصویب نکنند و در مقابل ما هم برنامه‌ هسته‌ای مان را گسترش کمی ندهیم در عین حال که گسترش کیفی برنامه‌ هسته‌ای‌مان در بخش تحقیق و توسعه ادامه می‌یابد. هیچ چیز در برنامه‌ هسته‌ای ایران متوقف و یا برچیده نمی‌شود و هر چیزی و هر فعالیتی در همان حالت و وضعیتی که هست به کار خود ادامه می‌دهد؛ فقط گسترش پیدا نمی‌کند.

*از نظر ما در صنعت هسته‌ای مان و در قسمت حساس آن یعنی چرخه‌ سوخت به آنچه می‌خواستیم رسیده بودیم و دستمان برای مذاکره پر بود. ما دانش و تکنولوژی صنعت صلح آمیز هسته‌ای را در اختیار داریم و وقت وقت مذاکره و معامله بود و باید جلوی هزینه‌های بیشتر را می‌گرفتیم.

*پس از برنامه اقدام مشترک ژنو قرار شده است دو طرف، در وضعیت فعلی باقی بمانند و هیچ حرکتی رو به جلویی نداشته باشند و حتی در برخی موارد نیز حرکت رو به عقب انجام شود.

*کاری که ما باید انجام دهیم تعلیق 20 درصدی غنی سازی بود که بر اساس آن باید برخی از مواد غنی سازی شده 20 درصدی را به سوخت تبدیل کنیم و یا به سه و نیم درصدی کاهش دهیم و در مقابل آنها نیز قرار شد برخی از تحریم ها را کاهش دهند یا رفع کنند.

* لغو تحریم صادرات پتروشیمی، صادرات و واردات طلا، تحریم خودرو، تحریم بانکی، واردات دارو و مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از جمله تعهدات کشورهای غربی است.

*کانال مالی برای واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی فعال شده است. بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید زودتر وارد عملیاتی کردن این طرح شوند تا از فعال شدن این کانال اطمینان یابند.

* 4.2 میلیارد دلار از درآمد نفتی آزاد شده و قرار است این مبلغ در هشت نوبت در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

*همچنین طرف های غربی متعهد شدند، مراودات اقتصادی کمتر از یک میلیون یورو در اروپا دیگر به مجوز نیاز نداشته باشد که این اتفاق مثبتی برای بخش خصوصی است.

* حدود 14 میلیارد دلار درآمد نفتی در شش ماه آینده آزاد می شود، تا قبل از 15 اسفند ماه یک میلیارد و 500 میلیون دلار به خزانه دولت واریز خواهد شد.

*درباره جنگ روانی پس از توافقات ژنو که آمریکایی ها شروع کردند، متاسفانه طرف مقابل در این خصوص به خوبی عمل کرده است و برخی ها در داخل به آنها کمک کرده اند. آمریکایی ها پیش از این بر این سیاست اصرار داشتند که ایران غنی سازی انجام ندهد، اکنون این سیاست آمریکایی ها شکست خورده است و قبول کرده اند که غنی سازی ادامه یابد، اما برخی ها در داخل در دام رسانه ای آنها گرفتار شدند و این دستاورد بزرگ را زیر سوال بردند.
29220

 

کد N85809

وبگردی