آفتاب

تایلندی‌ها دیگر خواهان توسل به پادشاه در منازعات سیاسی نیستند

تایلندی‌ها دیگر خواهان توسل به پادشاه در منازعات سیاسی نیستند

با ادامه اعتراضات ضددولتی در پایتخت تایلند برخی از تظاهرکنندگان می‌گویند اقدامات آنها در جهت دفاع از میراث پادشاه این کشور در مقابل موج جدیدی از سیاستمداران پوپولیست است.

با ادامه اعتراضات ضددولتی در پایتخت تایلند برخی از تظاهرکنندگان می‌گویند اقدامات آنها در جهت دفاع از میراث پادشاه این کشور در مقابل موج جدیدی از سیاستمداران پوپولیست است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، برای چندین دهه تایلندی‌ها در اختلافاتی سیاسی به میانجی‌گری پادشاه کشورشان یعنی بهومیوبول آدولیادج چشم داشتند اما اکنون پادشاه 86 سال سن دارد و برخی مردم می‌گویند زمان آن رسیده که خودشان مشکلاتشان را حل کنند.

پادشاه تایلند با کمک ارتش این کشور در زمان جنگ سرد تقریبا جایگاهی والا در این کشور پیدا کرد.

وی در جریان بحران‌های رخ داده طی سال‌های گذشته چندین بار میانجی‌گری کرده است گاهی اوقات طرف معترضان را گرفته و خواهان دموکراسی بیشتر شده و گاهی نیز حامی حاکمان خودکامه نظامی بوده است.

پادشاه تایلند در این کشور بر انجام تغییرات اقتصادی گسترده نظارت داشته است.

سیاستمداران این کشور به منظور داشتن اهرمی قدرتمند در مقابل رقبایشان متوسل به نام وی می‌شوند. بر خلاف برخی پادشاهان دیگر آسیا مثل نپال که پادشا به پس زمینه قدرت رانده شده‌، پادشاهی تایلند همچنان بخشی از زندگی روزمره مردم است هر چند که قدرت رسمی ندارد.

در تایلند همواره پیش از رخدادهای ورزشی و ‌آغاز فیلم‌ها در سینما سرود سلطنتی پخش می‌شود و هر شب ساعت هشت اخبار تلویزیون فعالیت‌های خاندان سلطنتی را به طور خلاصه اعلام می‌کند. قوانین تایلند انتقاد از خاندان سلطنتی این کشور را ممنوع کرده و خاطیان با 15 سال زندان روبرو می‌شوند.

پادشاه بهومیوبول طی ماه‌های اخیر وارد دوران سخت سلطنت خود شده و با اختلافات سیاسی رو به گسترش در این اقتصاد مهم جنوب شرق آسیا روبرو است.

معترضان تایلندی که بسیاری از آنها متوسل به نام پادشاه شده‌اند تلاش دارند تا جلوی قدرت فزاینده رهبران منتخب این کشور را بگیرند. اما برخی ازحامی دولت پوپولیست تایلند می‌گویند اکنون زمان آن است که دیگر از نام پادشاه برای اهرم سیاسی استفاده نکنیم.

پادشاه تایلند در پنجم دسامبر طی یک سخنرانی خواهان وحدت در کشور شد اما تاکنون درخصوص بحران سیاسی اخیر مشخصا دخالت نکرده است.

درگیری درجریان اعتراضات اخیرا نمایانگر یک منازعه موجودیتی است که تعیین می‌کند تایلند در قرن 21 چه نوع کشوری خواهد بود. از یک طرف پایگاه سنتی قدرت در ارتش و احزاب سیاسی تکنوکرات وجود دارند و از طرفی دیگر سیاستمداران پوپولیست که توسط تاکسین شیناواترا حمایت می‌شوند.

انتهای پیام

کد N85687

وبگردی