آفتاب
با لغو برخی قوانین صورت گرفت؛

عقب نشینی یانوکویچ در برابر مخالفان/ درخواست برای پایان بحران دو ماهه اوکراین

عقب نشینی یانوکویچ در برابر مخالفان/ درخواست برای پایان بحران دو ماهه اوکراین

رئیس جمهور اوکراین در آستانه نشست فوق العاده پارلمان این کشور با لغو برخی از "قوانین ضد اعتراضات" خواستار پایان بحران دو ماهه در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "ویکتور یانوکوویچ" در دیدار با رهبران مخالفان ضمن لغو برخی از قوانین ضد اعتراضات، به آنها وعده داد که در نشست امروز سه شنبه، پارلمان اصلاحاتی را در ساختار دولت ایجاد کند.

نشست امروز پارلمان اوکراین برای بررسی طرح رای عدم اعتماد به نخست وزیر این کشور برگزار می شود. یانوکوویچ ضمن لغو این قوانین از معترضان خواست تا به اعتراضات خود که از دو ماه قبل آغاز شده پایان بدهند. 

یانوکوویچ پیشتر برای متقاعد کردن مخالفان برای دست کشیدن از اعتراضات به رهبر آنها پیشنهاد تصدی پست نخست وزیری را داده بود اما "آرسنی یاتسنیوک" وزیر سابق اقتصاد اوکراین که هم اکنون رهبری اعتراضات را در دست دارد با پیشنهاد رئیس جمهور مخالفت کرده است.

به نوشته رویترز، یاتسنیوک خواستار دادن مصونیت به معترضان حاضر در زندان شده اما گویا پارلمان اوکراین با این موضوع موافق نیست.

روز گذشته و در پی اشغال وزارت دادگستری اوکراین، برخی از اعضای کابینه این کشور تهدید به اعلام وضعیت فوق العاده کرده بودند، اما یانوکوویچ برای آرام کردن معترضان اعلام کرده که این وضعیت در کی یف برقرار نخواهد شد. در همین رابطه روز گذشته "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا با یانوکوویچ تماس گرفته و از وی خواسته بود تا از اعلام وضعیت فوق العاده خودداری کند.

علاوه بر بایدن، در روزهای گذشته چهره های مختلف بین المللی همچون "میخائیل گورباچف" آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی و تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا پیشنهاد میانجی گری در اوکراین را داده اند.

کارشناسان معتقدند که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین به احتمال زیاد "نیکلای آزاروف" نخست وزیر اوکراین، را قربانی خواهد کرد. یانوکوویچ روز پنجشنبه پس از دیدار با ولادیمیر ریباک، رئیس پارلمان اوکراین، اعلام کرد که دولت باید برای حل بحران به صورت بی وقفه اقدام کند.

علاوه بر موضوع بقا یا برکناری آزاروف، در نشست امروز سه شنبه پارلمان، رسیدگی به قوانین آزادی مطبوعات و آزادی برگزاری اجتماعات که به تازگی مورد بازبینی قرار گرفته و محدودتر شده است، در دستور کار نمایندگان خواهد بود. لغو این محدودیتها یکی از درخواستهای "ویتالی کلیچکو" قهرمان بوکس جهان و از رهبران اپوزیسیون اوکراین است.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از 500 هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر 2013 (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.

 

کد N85511

وبگردی