آفتاب

بحران کاهش ارزش پول در آرژنتین به اسپانیا سرایت نخواهد کرد

بحران کاهش ارزش پول در آرژنتین به اسپانیا سرایت نخواهد کرد

مادرید- ایرنا- ˈلوییس دگیندوسˈ وزیر اقتصاد اسپانیا دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که بحران کاهش ارزش پول آرژانتین به کشورش سرایت نخواهد کرد زیرا این مساله یک مورد ˈخاصˈ است و شرکت های اسپانیایی اندکی هستند که در معرض این بحران قرار دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، دگیندوس دیروز پس از رسیدن به بروکسل و پیش از جلسه گروه اروپایی به خبرنگاران گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش مشکلات اقتصادی در آرژانتین و همچنین آمارهای بد در اقتصاد برخی از کشورهای آسیایی بویژه در چین بودیم.

ˈجروئن دیجسلبلومˈ رییس گروه اروپایی نیز در این زمینه اعلام کرد که نوسانات در کشورهای نوظهور، بهبود اقتصاد حوزه یورو را در خطر نخواهد انداخت.

وی افزود: مساله آرژانتین، مورد متفاوتی است و فکر نمی کنم مشکل این کشور به حوزه یورو سرایت کند.

دولت آرژانتین در روزهای اخیر به طور مرتب اعلام کرد که دست به کاهش ارزش پول خود نخواهد زد زیرا به گفته ˈکریستینا فرناندز د کرچنرˈ رییس جمهوری این کشور، این اقدام سبب می شود افراد فقیر، فقیرتر شوند و دلالان ثروتمندتر.

با این حال، در مدت چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، ارزش پسوس (پول آرژانتین) در بازارهای رسمی کاهش فراوانی داشت به طوری که از سال 2002 میلادی بی سابقه بود.

صبح چهارشنبه ارزش هر دلار 6.89 پسوس بود اما بعدازظهر چهارشنبه، آرژانتینی ها 7.13 پسوس بابت هر دلار پرداخت کردند. در این زمینه بانک مرکزی آرژانتین هیچ دخالتی نکرد و اجازه داد که کاهش ارزش پول مسیر خود را طی کند به طوری که در روز پنجشنبه، پول ملی این کشور نسبت به روز گذشته، تا 12 درصد ارزش خود را از دست داد.

مشکل بانک مرکزی آرژانتین این است که ذخیره ارزی آن از چند هفته پیش از مرز 30 میلیارد دلار پایین تر آمدد و از یک هفته قبل در پایین ترین حد خود به سر می برد.

بحران آرژانتین همچنین مشکلی برای کشورهای بزرگ صادرکننده نفت در آمریکای جنوبی است زیرا این کشور تصمیم گرفته است برای جلوگیری از کاهش ذخائر ارزی خود، از این کشورها به خصوص برزیل نفت خریداری نکند. این مساله باعث کمبود کالا از جمله وسائل برقی، خودرو، ماشین آلات و قطعات یدکی در آرژانتین می شود.

اروپام **1234**2023
کد N85311

وبگردی