آفتاب
یک عضو کمیسیون کشاورزی:

به کشاورزی دانش‌بنیان نیاز داریم/امنیت غذایی و سیاسی به هم وابسته‌ هستند

به کشاورزی دانش‌بنیان نیاز داریم/امنیت غذایی و سیاسی به هم وابسته‌ هستند

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز داریم تحقیقاتی که در مراکز علمی انجام می‌شود در مزارع پیاده شود و به صورت کاربردی درآید.

سکینه عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) توضیح داد:‌ اینکه کشاورزی با مبانی علمی و دانش همراه باشد نیاز روز جهان است، چراکه جمعیت دنیا به طور فزاینده‌ای روبه افزایش است و منابع دچار مشکل شده‌اند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثلا آب شیرین و خاک با دخالت‌های انسانی دچار مشکل شدند و روز به روز شاهد کاهش آنها هستیم. به همین دلیل برای تأمین مواد غذایی، لازم است که کشاورزی از حالت سنتی خارج شود. در گذشته آبی که به مصارف کشاورزی می‌رسید به صورت بی‌رویه مصرف می‌شد و مقدار زیادی از آن به هدر می‌رفت. در حال حاضر نیز بهره‌وری ما از آب 35 درصد است که این یعنی فاجعه.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم بهره‌وری بهینه را نسبت به منابع داشته باشیم نیاز است که کشاورزی به صورت علمی و هوشمندانه دنبال شود و البته فقط در قالب تحقیقاتی باقی نماند‌ بلکه در مزارع نیز پیاده شود و این علم به صورت کاربردی درآید.

عمرانی اضافه کرد: در این شرایط چه مؤسسات وابسته به جهاد کشاورزی و چه مراکز دانش‌بنیان می‌توانند فعالیت کنند ولی در ارتباط با مواردی که پتانسیل‌های آن در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، کارشناسان جهاد می‌توانند فعالیت کنند و در این موارد نیاز به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست اما در برخی موارد هم نیاز است که این شرکت‌ها وارد فعالیت شوند.

این عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: به هر حال شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباطی بین دانشگاه‌ها و جهاد کشاورزی هستند که اگر مدیریت شوند قطعا می‌توانیم به نتیجه بهترین برسیم.

وی با بیان اینکه "بعد از اینکه مراحل تحقیقاتی انجام شد نتایج آن می‌تواند از طریق خانه ترویج و اداره جهاد کشاورزی در روستاها ترویج شود و این مراکز، کشاورزان را تشویق کنند"، افزود: حتی گاهی لازم است طرح‌هایی تعریف و اجرایی شود نه اینکه کشاورزان را به حال خود رها کنیم چرا که کشاورز به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد بلکه به پشتیبانی علمی و حمایت نیاز دارد.

نماینده مردم سمیرم اضافه کرد: البته مالکان عمده شاید بتوانند با کمک متخصصین این کار را انجام دهند اما کشاورزان خرده‌پا دچار مشکل می‌شوند هرچند من به طورکلی معتقدم اراضی و قطعات کوچک زمین نباید وجود داشته باشند بلکه باید یکپارچه‌سازی اراضی انجام شود.

عمرانی افزود: امنیت غذایی با مسائل سیاسی گره خورد یعنی اگر امنیت غذایی داشته باشیم قدرت سیاسی واقعی در جهان داریم اما اگر امنیت غذایی‌مان برقرار نباشد دستمان در بسیاری از موارد بسته است. یعنی ممکن است مسئولین ما نتوانند با رویکرد قوی وارد مسائل جهانی شوند.

انتهای پیام

کد N85224

وبگردی