آفتاب

روسیه بر عدم مداخله خارجی در امور داخلی اوکراین تاکید کرد

روسیه بر عدم مداخله خارجی در امور داخلی اوکراین تاکید کرد

مسکو - ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری سوییس و رییس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا بر موضع کشورش مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی اوکراین تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در مکالمه تلفنی با دیدیه بورک هالتر، در مورد مسایل مربوط به بحران اوکراین با وی گفتگو کرد.

رییس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا نقطه نظرات روسیه در باره اوضاع سیاسی اوکراین را جویا شد.

طرف روسی گفت که روسیه خواهان حل و فصل سیاسی مسایل اوکراین از راههای قانونی و بدون مداخله خارجی است.

وزیر امور خارجه روسیه از اینکه اعمال خلاف قانونی معترضان افراط گرا در اوکراین، هیچ گونه واکنش سازمان های اروپایی را به همراه ندارد ابراز تاسف کرد.

مقام های روس در یک هفته اخیر بارها آمریکا و کشورهای اروپایی را از مداخله در امور داخلی اوکراین برحذر داشتند.

ˈدمیتری پسکوفˈ سخنگوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز پنجشنبه هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه روسی ˈکامسامولسکایا پراوداˈ گفت: مداخله خارجی در رویدادهای اوکراین کاملا آشکار است و از این مساله متاسف و ناراحت هستیم.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه به عنوان نمونه بارز مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی اوکراین به اظهارات چند سفیر خارجی در کی یف مبنی بر لزوم خروج ماموران پلیس یا نیروهای وزارت کشور اوکراین از بخشهایی از پایتخت و تعیین تکلیف برای دولت این کشور اشاره کرد.

وی گفت: بدون شک روسیه و اوکراین دو کشور برادر هستند و مردم روسیه با ناراحتی و نگرانی وقایع کشور همسایه را دنبال می کنند.

پسکوف افزود: مداخله خارجی در امور داخلی اوکراین را غیرقابل قبول می دانیم.

وزیر امور خارجه روسیه هم روز شنبه، آمریکا را از مداخله در امور و مسایل داخلی اوکراین برحذر داشت و بر لزوم خویشتنداری در این زمینه تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر خارجه آمریکا افزود: به جان کری گوشزد کردم در شرایط کنونی باید از هر گونه مداخله در امور اوکراین و اظهاراتی که اوضاع این کشور را وخیم تر کند، خودداری کرد.

وی اضافه کرد: امیدوارم به توصیه من توجه کند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآوری کرد: در دیدار با ˈکاترین اشتونˈ نماینده سیاسی اتحادیه اروپا و ˈاما بونینوˈ وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در باره مساله اوکراین گفت وگو و تبادل نظر انجام شد.

وی افزود: در این دیدارها احساس کردم مخاطبان من از حدود یک ماه پبش نسبت به حمایت از معترضان در اوکراین برای تشدید مقابله با حکومت این کشور نگرانی دارند و این مساله را بیشتر درک می کنند.

اروپام/2242**518** 3404
کد N85200

وبگردی