آفتاب

اعلام آمادگی دبیر کل سازمان ملل برای اعزام نماینده ویژه خود به اوکراین

اعلام آمادگی دبیر کل سازمان ملل برای اعزام نماینده ویژه خود به اوکراین

مسکو - ایرنا- بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در گفتگوی تلفنی با ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین برای اعزام نماینده ویژه خود به این کشور برای شرکت در مذاکرات اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری اوکراین، این گفتگوی تلفنی روز دوشنبه انجام گرفت و دو طرف در باره آخرین اوضاع اوکراین و رویارویی دولت و گروه های مخالف آن گفتگو و تبادل نظر کردند.

یانوکوویچ در این مکالمه تلفنی بر اهمیت ادامه مذاکرات و ادامه آن برای یافتن راههای مناسب پایان دادن به بحران سیاسی در اوکراین تاکید کرد.

بان کی مون هم به نوبه خود اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز وضعیت اوکراین و تلاش دولت این کشور و گروه های سیاسی مخالف آن برای نیل به این هدف را مورد تاکید قرار داد.

دبیر کل سازمان ملل متحد، طرف های بحران اوکراین را به حداکثر خویشتنداری و جستجوی راههای مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران در این کشور از راه مذاکره و گفتگو دعوت کرد.

اوکراین از هفته گذشته با تصویب قانون محدودسازی اعتراضات در پارلمان این کشور با اعتراض مخالفان دولت مواجه است.

معترضان مخالفان دولت اوکراین که ابتدا تنها ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی را خواستار بودند، در دو روز گذشته به دنبال حمایت رسانه ای و سیاسی کشورهای غربی (آمریکا و اتحادیه اروپا) مطالبات خود را توسعه داده و خواستار کناره گیری رییس جمهوری این کشور از مقام خود شده اند.

معترضان مخالف دولت در مدت ناآرامی های اخیر این کشور با بکارگیری گاز اشک آور، چوب های سنبله دار فلزی، سپر، کلاه ایمنی و پرتاب سنگ و چوب با نیروهای امنیتی و پلیس درگیر شده اند که در نتیجه آن صدها نفر از هر دو طرف مجروح و روانه بیمارستان شده اند.

ناآرامی های اوکراین که ابتدا در میدان معروف ˈاستقلالˈ کی یف پایتخت این کشور متمرکز بود در دو روز اخیر به دیگر شهرهای این کشور به ویژه در مناطق غربی آن که تمایلات غربگرایانه ساکنان آن نسبت به مناطق شرقی بیشتر است، گسترش یافته است.

معترضان مخالف دولت در روزهای اخیر ساختمان وزارت کشاورزی و نیز مقر سه استانداری این کشور را به تصرف خود درآورده اند.

درهمین حال کارشناسان مسایل سیاسی و نیز مقام های دولتی اوکراین و روسیه از تلاش خزنده مخالفان افراطی برای راه اندازی انقلاب رنگی دیگری در این کشور اروپای شرقی که در سال 2004 این اتفاق را تجربه کرد، خبر می دهند.

حمایت بی چون و چرای غرب از مخالفان معترض دولت اوکراین و تهدید کی یف به اعمال تحریم های یکجانبه از سوی آنان، دولت این جمهوری شوروی سابق را در مقابل اقدامات خشونت آمیز معترضان تضعیف کرده است.

این امر نگرانی روسیه متحد نزدیک اوکراین را به دنبال داشته است و مقام های ارشد روس مانند ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه این کشور نسبت به پیامدهای مداخله غرب در امور داخلی اوکراین به عنوان یک کشور مستقل به غربی ها هشدار داده اند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸** 3404
کد N85126

وبگردی