آفتاب

دومین محموله مواد سلاح شیمیایی از سوریه خارج شد

دومین محموله مواد سلاح شیمیایی از سوریه خارج شد

تهران-ایرنا-ماموریت مشترک سازمان ملل متحد و سازمان بازدارندگی استفاده از تسلیحات شمیایی روز دوشنبه اعلام کرد:دومین محموله مواد این نوع از تسلیحات از سوریه خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دمشق،سازمان ملل و سازمان بازدارندگی استفاده ازتسلیحات شیمیایی دربیانیه مشترکی اعلام کردند:امروز دومین محموله مواد تسلیحات شیمیایی ازجمهوری عربی سوریه خارج شد.

این موادشیمیایی توسط کارکنان ماموریت مشترک پیش از بارگیری در بندرˈلاذقیهˈ درکشتی های دانمارکی و نروژی راستی آزمایی شده است.

اولین محموله موادشیمیایی سوریه روز 7 ژانویه (17 دی) از سوریه خارج شده بود. شورای امنیت سازمان ملل متحد سال گذشته از طرح آمریکا و روسیه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه حمایت کرد.

سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی هفته گذشته نیز اعلام کرد 14 درخواست از شرکت های آمریکایی، اروپایی و چینی برای حضور در مناقصه انهدام ذخایر شیمیایی سوریه دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش سازمان بین دولتی منع استفاده از تسلیحات شیمیایی موسوم به ˈاو پی سی دبلیوˈ واقع در لاهه مسوول نظارت بر روند انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه، تا 40 میلیون یورو برای فرآوری تجاری 500 هزار تن صنایع شیمیایی و میلیون ها لیتر زباله سمی اختصاص داده است.

سوریه سال گذشته به کنوانسیون بین المللی منع جنگ افزارهای شیمیایی پیوست و انهدام ذخایر یکهزار و 300 تنی گازهای سمی خود را تا اواسط سال 2014 پذیرفت.

سازمان او پی سی دبلیو اعلام کرده بود تا آخر ماه ژانویه (دی/بهمن) روند انتخاب شرکت ها از طریق مناقصه خاتمه خواهد یافت.

مترجمام**9157**1856
کد N85081

وبگردی