آفتاب

وزیر دادگستری اوکراین معترضین را تهدید کرد/ وزارتخانه همچنان در اشغال مخالفان

وزیر دادگستری اوکراین معترضین را تهدید کرد/ وزارتخانه همچنان در اشغال مخالفان

وزیر دادگستری اوکراین به معترضین این کشور که اقدام به اشغال دفتر کار وی کرده اند هشدار داد که اگر این محل را ترک نکنند وضعیت فوق العاده اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، "اونا لوکاش" اعلام کرد که اگر معترضین وزارت دادگستری را ترک نکنند وی از سازمان امنیت ملی و شورای دفاعی اوکراین خواهد خواست تا اقدامات امنیتی را به کار بگیرند.

یکشنبه شب معترضین اوکراینی در ادامه اعتراضات خود وزارت دادگستری را بدون اعمال خشونت تسخیر کردند. گروهی به نام "اوبچی دلو" با انتشار پیامی در فیس‌بوک مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت. اشغال این ساختمان همچنان ادامه دارد و همین امر موجب شده تا احتمال اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور و اعمال برخی محدودیت ها در کی یف افزایش بیابد.

این وضعیت در حالی در کی یف رخ می دهد که روز گذشته صدای روسیه از توافق رهبران مخالفین و "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور اوکراین، برای پایان دادن به اعتراضات گزارش داده بود. یانوکوویچ برای متقاعد کردن مخالفین برای دست کشیدن از اعتراضات به رهبران آنها پیشنهاد تصدی پست نخست وزیری و معاونت نخست وزیری را داده بود.

یانوکویچ به "آرسنی یاتسنیکو" وزیر سابق اقتصاد پیشنهاد داده تا با در دست گرفتن پست نخست وزیری به اعتراضات خود پایان دهد. بر اساس این گزارش، "ویتالی کلیتسچکو" قهرمان سابق مشت زنی نیز در صورت قبول پیشنهاد یانوکویچ به عنوان معاون نخست وزیر معرفی می شود.

اما معترضین اعلام کرده اند فقط با استعفای یانوکوویچ تظاهرات را پایان خواهند داد. از سوی دیگر  قرار است فردا سه شنبه هفته جاری پارلمان اوکراین طرح رای عدم اعتماد به "نیکلای آزاروف" نخست وزیر، را بررسی کند. آزاراف روز جمعه اعلام کرد که آماده کناره گیری از قدرت در صورت موافقت پارلمان است.

در روزهای گذشته چهره های مختلف بین المللی همچون "میخائیل گورباچف" آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی و تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا پیشنهاد میانجی گری در اوکراین را داده اند.

کارشناسان معتقدند که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین به احتمال زیاد آزاروف را قربانی خواهد کرد. یانوکوویچ روز پنجشنبه پس از دیدار با ولادیمیر ریباک، رئیس پارلمان اوکراین، اعلام کرد که دولت باید برای حل بحران به صورت بی وقفه اقدام کند.

علاوه بر موضوع بقا یا برکناری آزاروف، در نشست روز سه شنبه پارلمان، رسیدگی به قوانین آزادی مطبوعات و آزادی برگزاری اجتماعات که به تازگی مورد بازبینی قرار گرفته و محدودتر شده است، در دستور کار نمایندگان خواهد بود. لغو این محدودیتها یکی از درخواستهای "ویتالی کلیچکو" قهرمان بوکس جهان و از رهبران اپوزیسیون اوکراین است.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از 500 هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر 2013 (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.

کد N84911

وبگردی