آفتاب

امارات در صربستان سرمایه گذاری های خود را گسترش می دهد

امارات در صربستان سرمایه گذاری های خود را گسترش می دهد

بلگراد-ایرنا- شرکت گیدس از امارات متحده عربی برای احداث کریدور 11 که صربستان را از طریق شهر پوژگا در جنوب این کشور به مونته نگرو ارتباط می هد، حدود 20 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند.

به گزارش ایرنا، ولیمیر ایلیچ وزیر مسکن و شهرسازی صربستان در این رابطه با شرکت گیدس که در مالکیت مشترک دولت صربستان و شرکت مدیریت حهانی مشاوران سرمایه از امارات است، یادداشت تفاهم نامه ای را امضا کرد.

وزارت مسکن و شهرسازی صربستان نیز اعلام کردکه برای شروع کارهای فنی فرآیند کرویدور 11از جنوب صربستان تا مرز مونته نگرو، یادداشت تفاهم نامه دیگری را برای تهیه اسناد فنی مورد نیاز به زودی امضا می کند.

شرکت گیتس از امارات متحده عربی ضمن علاقمندی برای احداث کریدور 11 خواهان سرمایه گذاری در احداث قسمتی از فرآیند اتصال کریدور 10 و 11در صربستان است.

کریدور 11 صربستان، راه ارتباطی بسیار گسترده برای این کشور محسوب می شود و با کامل شدن آن صربستان به رومانی و مونته نگرو ارتباط پیدا می کند و از طریق این کشورها با ایتالیا، اوکراین و روسیه ارتباط زمینی گسترده ای برقرار می کند.

وزیر مسکن و شهرسازی صربستان پیشتر در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت بندر بار در مونته نگرو برای این کشور به لحاظ گسترش تبادل کالا و فعالیت های تجاری با کشورهای مختلف گفت که درحال حاضر درباره مالکیت بر این بندر بین بلگراد و پودگوریتسا مذاکراتی در جریان است.

کریدور 11 یک راه ارتباطی بسیارمهم برای صربستان به شمار می رود که انتظار می رود تا سال 2017 میلادی به اتمام برسد.

قسمتی از ساخت کریدور 11 را پیمانکارهایی از جمهوری آذربایجان در دست احداث دارند.

صربستان به لحاظ داشتن ارتباط تجاری و توافق نامه معافیت گمرکی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه، اوکراین، جمهوری آذربایجان و تمامی کشورهای بالکان و جنوب شرقی اروپا اهیمت استراتژیکی برای کشورهای آسیایی دارد.

در این رابطه اشاره می شود که همکاری های صربستان و امارات متحده عربی با امضای قراردادی بین این دو کشور در ماه فوریه سال 2013 میلادی میلادی آغاز شد.

به دنبال این همکاری ها یک سری مذاکرات بین نمایندگان بلگراد و شرکت جهانی ˈمدیریت سرمایه گذاریˈ از امارات متحده عربی صورت گرفته که امضای تفاهم همکاری به منظور سرمایه گذاری این شرکت درکارهای راه و ساختمانی و زیر ساخت های صربستان نتبجه این مذاکرات بود.

امضای دو تفاهم نامه همکاری بین صربستان با شرکت الزهرا در کمک به شرکت حمل و نقل کشتی رانی به ارزش 20 تا 40 میلیون یورو و فروش 43 هکتار زمین برای ساخت بندر در رودخانه در منطقه پانچوا در حومه پایتخت صربستان بخشی دیگر از همکاری دو کشور به شمار می روند.

همچنین امضای قراردادی برای سرمایه گذاری مشترک دربخش کشاورزی به ارزش 400 میلیون دلار از دیگر همکاری های صربستان و امارات متحده عربی نیز محسوب می شوند.

شرکت هواپیمایی صربستان که در گذشته یات نام داشت و شرکت هواپیمایی الاتحاد از امارات متحده عربی در دهم مرداد ماه امسال با امضای قراردادی شرکت جدیدی به نام ایر صربیا را تاسیس کردند.

بر اساس مفاد این قرارداد صربستان 51 درصد و شرکت هواپیمایی الاتحاد امارات متحده عربی 49 درصد سهام شرکت هواپیمایی ایر صربیا را در اختیار دارند.

در این قرارداد پیش بینی شده است که صربستان و شرکت هواپیمایی الاتحاد در شرکت مشترک هواپیمای مسافری تازه تاسیس ایر صربیا هر کدام 100میلیون دلار سرمایه گذاری کنند.

همکاری های آموزشی و تبادل دانشجو با هدف آشنا شدن به زبان و فرهنگ های دو کشور، همکاری بین وزارت های کشور برای کنترل مرزی به منظور جلوگیری از قاچاق غیر قانونی، همکاری های کشاورزی و تجاری و بازرگانی نیز در زمره همکاری های بلگراد و ابوظبی محسوب می شوند.

صربستان وامارات متحده عربی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع مختلف و زیر ساختاری همکاری های نزدیکی را از سال 2012 میلادی شروع کرده اند و در این رابطه ابوظبی وام هایی را با شرایط بسیار خوب در اختیار صربستان گذاشته است.

بلگراد و ابوظبی نیز درهمکاری های دفاعی به توافق هایی نیز رسیده اند و ساخت موشک های پیشرفته از سوی صنایع نظامی صربستان برای امارات متحده عربی از زمره همکاری های این دو کشور در زمینه نظامی ودفاعی به شمار می رود.

پروسه بسیار گسترده ˈبلگراد بر روی آبˈ یکی از طرح های بزرگ تجاری و مسکونی صربستان به شمار می رود که نخستین مرحله آن از سپتامبر سال جاری میلادی در همکاری با امارات متحده عربی شروع خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی برآورد کرده اند که این پروسه حدود 2.7 میلیارد دلاری سرمایه گذاری برای بلگراد و دولت صربستان ایجاد می کند.

پروسه بلگراد بر روی آب یک مجمتع گسترده تجاری، مسکونی و گردشگری در ساحل رودخانه ساوا در بلگراد است که ارزش احداث آن حدود 3.1 میلیارد یورو برآورد شده است.

صربستان برای دریافت وام و جهت انجام چنین فرآیند با مقامات و سرمایه داران امارات متحده عربی مذاکراتی را انجام داده است.

اروپام**2061**1856
کد N84900

وبگردی