آفتاب

بازخوانی کتیبه‌های هخامنشی در شیراز

بازخوانی کتیبه‌های هخامنشی در شیراز

همایش ویرایشی جدید بر کتیبه‌های هخامنشی با سخنرانی پروفسور آدریانو روسی استاد تمام مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه ناپل ایتالیا و پروفسور جیان پیترو بازیلو پژوهشگر برجسته مطالعات دوره عیلامی دانشگاه و اساتید بخش مطالعات ایران شناسی دانشگاه توسیکا در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، در ابتدای این نشست پروفسور روسی با تشریح فعالیت‌های پروژه داریوش با همکاری هیئت پژوهشگران ایرانی و دانشگاه بلونیای ایتالیا گفت: فعالیت‌های این پروژه متمرکز بر مطالعه‌ی کتیبه‌های هخامنشی و دیجیتال کردن آنها است.

استاد مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه ناپل با اعلام اینکه نتایج مطالعات در دو جلد کتاب به چاپ رسیده است، گفت: هدف از این مطالعات، تحلیل و بازخوانی مجدد کتیبه‌ها و تهیه یک کاتالوگ چاپی و دیجیتال از کتیبه‌های هخامنشی و مستندسازی عکس‌ها و تصاویر است.

وی افزود: در این پروژه، عکس‌برداری جدید از کتیبه‌ها با کیفیت مناسب و مستندسازی از کتیبه‌هایی که در مطالعات گذشته عکسی از آنها موجود نداشته هم‌چنین مستندسازی قطعاتی از کتیبه‌های موجود در گنجینه‌ی تخت جمشید و یا کتیبه‌های پراکنده در مجموعه‌ی موجود است.

روسی همچنینی با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده با دیدگاه‌های جدیدی نسبت به مطالعات گذشته انجام شده و فصل‌هایی از این کتاب در خصوص عبارات دعایی در کتیبه‌ها اختصاص دارد، گفت: اطلاعات مکانی و حفاظتی کتیبه‌ها، اطلاعات باستان‌شناسی، زبان‌شناسی و لغوی از دیگر بخش‌های مورد مطالعه در این کتاب را شامل می‌شود.

این پژوهشگر در ادامه افزود‌: بازخوانی این کتیبه‌ها از سال 1911 میلادی برای نخستین بار انجام شد و در این بازخوانی‌ها مطالعه گرافیکی، شکل و عمق خطوط، ساختار و دیکته و نحوه‌ی نگارش کلمات، شناسه‌ها و ... انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه کتیبه‌ها به سه زبان فارسی باستان، عیلامی و بابلی نقر شده است، گفت: کتیبه‌های هخامنشی تابع عوامل زیباشناختی بوده و کاتبان، این کتیبه‌ها را با در نظر گرفتن تناسب خط و متن حک کرده‌اند.

پروفسور بازیلو نیز به تشریح جلد دوم کتاب با عنوان تخت جمشید و استقرارهای آن پرداخت و گفت: این کتاب نتیجه‌ی یک مقاله و سخنرانی بین‌المللی بوده که در سال 2010 برگزار شد و مشتمل بر مطالعات زبان‌شناسی، تاریخ و باستان‌شناسی بوده است.

این سمینار با همکاری دانشگاه هنر شیراز و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس برگزار شد.

انتهای پیام

کد N84508

وبگردی