آفتاب

موسیقی سیستان و بلوچستان بین‌المللی شده است

موسیقی سیستان و بلوچستان بین‌المللی شده است

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: برای اولین‌بار پس از انقلاب طرح اعطای درجه هنری به هنرمندان عرصه موسیقی نواحی کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، پیروز ارجمند در مراسم رونمایی از آلبوم‌های موسیقی محلی سیستان و بلوچستان که در سالن "اشراق" اداره‌کل ارشاد استان برگزار شد، اظهار کرد: بخش زیادی از فرهنگ موسیقی سیستان و بلوچستان امروز بصورت بین المللی در کشورهای آسیای شرقی و بزرگترین تمدن موسیقایی مسلمانان در اندونزی دیده می‌شود.

وی افزود: بخش زیادی از تمدن اسلامی هند و آسیای شرقی مدیون فرهنگ سیستان و بلوچستان است.

‌مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ادامه اظهار داشت: تاکنون به نحوی که شایسته فرهنگ و هنر این منطقه باشد؛ برخورد نشده است و دلیل آن برخی کم توجهی‌ها حاصل از بی‌مهری مسئولان بوده است.

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: جشنواره موسیقی فجر، امسال از 25 بهمن تا دوم اسفند در تالار اشراق زاهدان با اجرای موسیقی هنرمندان بومی منطقه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام دانشی بیان کرد: در زمستان امسال میزبان دو بخش دیگر از جشنواره فجر و نمایشگاه سراسری کتاب نیز بوده‌ایم.

وی افزود: در رویکرد جدید وزارت ارشاد در مورد دیپلماسی فرهنگی و هنری، هنرمندان سیستان و بلوچستان می‌توانند در سرزمین‌های دوردستی که اقوام مهاجر بومی حضور دارند، ایفای نقش کنند.

در ادامه این مراسم برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان از چهار آلبوم موسیقی محلی به نام‌های "کیانسه" یک و دو با گویش سیستانی و "ماهیل" یک و دو با گویش بلوچی در قالب 19 قطعه موسیقی، ساخته "احمد گلیانی"، هنرمند این استان رونمایی شد.

انتهای پیام

کد N84353

وبگردی