آفتاب

بروجردی: ایران و ترکیه دو کشور مهم در منطقه هستند

بروجردی: ایران و ترکیه دو کشور مهم در منطقه هستند

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و ترکیه دو همسایه بزرگ اسلامی و مهم در منطقه هستند که باید تلاش کنیم با وجود سیاست های آمریکا در منطقه هرچه بیشتر صلح و امنیت حاکم باشد.

علاء الدین بروجردی روز دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از گزارش وضعیت نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره اهمیت سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران بیان کرد.

وی اظهارداشت: ما نباید اجازه دهیم سیاست های آمریکا در منطقه حساس خاورمیانه و جهان اسلام از طریق سلاح و تروریسم اعمال شود، بنابراین سفر اردوغان به جمهوری اسلامی ایران حدای از بحث گسترده روابط دو جانبه و چند جانبه در ارتباط با تحولات منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اردوغان نخست وزیر ترکیه فردا به همراه هیاتی سیاسی و اقتصادی فردا به تهران سفر می کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درپاسخ به سوالی درباره نظر نمایندگان مجلس درمورد توافقنامه ژنو گفت: ما در حال رصد تحولات مربوط به پرونده هسته ای ایران هستیم.

بروجردی ادامه داد: نکته ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما به آمریکا بدبین هستیم و بی اعتمادی در نظر ما چنین است ولی با وجود این جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده و نگاه ما به توافق نامه ژنو نگاه چشم انداز آن است.

وی خاطرنشان کرد: در این توافق نامه تصریح شده است که پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل به جایگاه اصلی آن که همان آژانس انرژی اتمی است، بازمی گردد و تحریم ها از بین خواهد رفت و ما همانند کشورهای دیگر که دارای توانمندی فناوری صلح آمیز هسته ای است به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: نگاه مان به توافق نامه ژنو چنین نگاهی است.

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری درباره تشکیل دبیرخانه ای برای اجرای برنامه اقدام مشترک گفت: ما جدای از این ساختار با توجه به وظایفی که داریم همواره جلسات متعددی با وزیر امور خارجه و معاونان و تیم کارشناسی داریم و تحولات را پیگیری می کنیم و از تشکیل چنین دبیرخانه ای استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به وظیفه نظارتی و ساختاری که مجلس دارد نیاز است در این دبیرخانه حضور داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نمایندگان مجلس برای حضور در این دبیرخانه دعوت شده است ؟ گفت: چون این دبیرخانه ساختار جدیدی است هنوز مراحل اجرایی آن انجام نشده اما طبیعی است که مجلس در این زمینه فعال باشد.

مراسم رونمایی از گزارش وضعیت نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا امروز به همت مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده آمریکا و معاونت بین الملل بسیج با حضور جمعی از شخصیت های سیاسی و اساتید دانشگاه ها در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

ادامه دارد...

سیام**9173**1058**1336
کد N84069

وبگردی