آفتاب
تکذیب حمایت واشنگتن از فتح‌الله گولن،

سفیر سابق آمریکا در ترکیه:به دنبال ضربه زدن به ترکیه نیستیم

سفیر سابق آمریکا در ترکیه:به دنبال ضربه زدن به ترکیه نیستیم

به گفته سفیر سابق آمریکا در آنکارا، این تصور که واشنگتن می‌خواهد ترکیه موفق نباشد، اشتباه است و سرمایه‌گذاران ‌آمریکایی همچنان به اقتصاد ترکیه اعتماد دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، "جیمز هلمز"، سفیر سابق واشنگتن در آنکارا و رئیس کنونی شورای آمریکا- ترکیه گفت که کشورش نمی‌خواهد از "فتح‌الله گولن"، رهبر جنبش هیزمت(خدمت) علیه آنکارا استفاده کند و اینکه ترکیه همچنان یک متحد کلیدی برای آمریکا است.

جیمز هلمز در حالی که نقش آمریکا در حوادث اخیر ترکیه را تکذیب کرد، گفت: اتفاقات اخیر چیزی است که توسط ترک‌ها رخ داده است و چون نمی‌توانند آن را حل کنند، دیگران را متهم می‌کنند. آمریکا هیچ علاقه‌ای به استفاده از گولن که در این کشور زندگی می‌کند، علیه حزب حاکم عدالت و توسعه ندارد. در شرایطی که مقدار زیادی از سهام بورس ترکیه در دست ‌آمریکایی‌هاست، چرا باید واشنگتن به دنبال تضعیف دولت آنکارا باشد؟

هلمز با اذعان به اینکه نیت جنبش گولن بی‌خطر است، گفت: فکر نمی‌کنم که آمریکا قصد داشته باشد از گولن و تحقیقات فساد ترکیه به عنوان وسیله‌ای برای اجرای اهدافش استفاده کند.

هلمز با اشاره به اینکه هفت ماه پیش، روابط ترکیه و آمریکا در بهترین حالت خود بود ولی در حال حاضر تعضیف شده است گفت که عوامل زیادی همچون موضوع سوریه، تصمیم ‌آنکارا برای همکاری با شرکت چینی تحت تحریم آمریکا برای تولید سیستم دفاع ضدموشکی و در آخر متهم کردن آمریکا به دست داشتن در بحران اخیر ترکیه، از دیدگاه دو کشور، عوامل مهمی در افول روابط بوده‌اند.

وی دلیل دیگر عدم حمایت آمریکا از گولن را اینگونه توصیف کرد که در حال حاضر گولن در ترکیه حمایتی پنج تا شش درصدی دارد در حالی که حزب حاکم همچنان حامیان زیادی دارد. در این شرایط آمریکا از کسی که احتمال پیروزی‌اش در انتخابات کم است، حمایت نخواهد کرد.

وی همچنین دلیل ادامه سرمایه‌گذاری تجار آمریکایی در ترکیه را اطمینان آنها از ثبات دولت ترکیه خوانده و گفت که آنها می‌دانند دولت آنکارا علیه منافعشان اقدامی نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N84002

وبگردی