آفتاب

علاقه امام جمعه گرگان به احیای بناهای قدیمی در گرگان

علاقه امام جمعه گرگان به احیای بناهای قدیمی در گرگان

نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان گفت: نباید با داشتن فرهنگی اصیل و ریشه‌دار، از سبک‌های غربی پیروی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی در مراسم افتتاح بنای مرمت شده خانه تقوی گرگان، خاطرنشان کرد: در شهر گرگان، بناهای قدیمی بسیاری وجود دارد که باید احیاء شوند. احیای بناهای سنتی و قدیمی، فواید بسیاری دارد که باید مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.

وی یادآور شد: سبک و سیاق‌های خاصی که در ساخت بناهای قدیمی وجود دارد بی‌دلیل نبوده و فلسفه خاص خود را دارد. در مطالعاتی که صورت می­‌گیرد، باید به عوامل و شرایط شکل گیری بناها دقت شود و توجه شود که این سبک‌های معماری و ساخت و ساز، منطبق با شرایط منطقه باشد.

آیت‌الله نورمفیدی تاکید کرد: مرمت و احیای بناهای تاریخی، فواید اقتصادی به دنبال دارد. می­‌توانیم با تقویت این بخش و با جذب گردشگران به درآمد­زایی استان کمک کنیم.

نماینده ولی فقیه در گلستان ضمن تأکید بر استفاده از فرهنگ اصیل ایرانی، خطاب به مسئولان، گفت: استان گلستان با سابقه تاریخی حدود 7000 ساله خود جنبه‌های تاریخی بسیاری دارد که باید احیاء شود.

وی با بیان اینکه هنر صنایع دستی کار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: در صنایع بزرگ، سرمایه و زمان زیادی صرف می‌شود اما صنایع دستی، هنر و کاری است که با سرمایه کم، به نتیجه می‌رسد.

آیت الله نورمفیدی، صنایع دستی را عامل رونق استان دانست و تصریح کرد: اگر صنایع دستی فقط تولید شود و بازار عرضه محصول نداشته باشیم، مفید نیست و بازدهی نخواهد داشت. مسئولان باید در نظر داشته باشند که باید بازار عرضه محصولات ایجاد شود تا پشتوانه‌ای برای ایجاد اشتغال در استان باشد.

به گزارش ایسنا، مرمت این بنا که دارای 1500 متر زیربنا و شامل 16 اتاق است، هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان در پی داشته است. این بنا متعلق به دوره قاجاریه است.

انتهای پیام

کد N83968

وبگردی