آفتاب

تظاهرات‌ حامیان اخوان‌المسلمین در مصر/احتمال نامزدی السیسی در انتخابات قوت گرفت

تظاهرات‌ حامیان اخوان‌المسلمین در مصر/احتمال نامزدی السیسی در انتخابات قوت گرفت

در شرایطی که حامیان اخوان‌المسلمین مصر در جریان مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان خشونت‌های اخیر به ادامه برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز خود متعهد شدند، برخی از گزارش‌ها از احتمال نامزدی وزیر دفاع مصر در انتخابات آتی طی ساعات آینده حکایت دارد.

در شرایطی که حامیان اخوان‌المسلمین مصر در جریان مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان خشونت‌های اخیر به ادامه برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز خود متعهد شدند، برخی از گزارش‌ها از احتمال نامزدی وزیر دفاع مصر در انتخابات آتی طی ساعات آینده حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، هزاران تن از مصری‌ها پیکرهای افرادی را که در سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه مصر به دست نیروهای ارتش و پلیس کشته شدند، تشییع کردند.

همچنین مخالفان "کودتای نظامی" با برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف کشور خواهان سرنگونی "نظام کودتاچی" و محاکمه عاملان کشتار تظاهرکنندگان شدند.

منابع آگاه در مصاحبه با روزنامه عکاظ اعلام کردند، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر ظرف ساعات آتی نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده را اعلام می‌کند.

این در حالی است که در اسکندریه هزاران تن از مصری‌ها در مراسم تشییع جنازه "سمیه عبدالله"، یکی از دانشجویان مصری با سر دادن شعارهایی "کودتای نظامی" مصر را محکوم کرده و خواهان محاکمه عاملان کشتار دانشجویان شدند.

اهالی منطقه "کرداسة" و اهالی استان "الدقهلیة" نیز در مراسم تشییع جنازه چند تن از کشته‌شدگان مصری، "کودتای نظامی" را محکوم کردند.

از سوی دیگر مناطق "الشیخ زاید"، "الهرم"، "المهندسین"، "عین شمس" و "حلوان" در قاهره صحنه تظاهرات مصری‌ها بود که شرکت‌کنندگان در این تظاهرات "کودتای نظامی" و اقدامات نیروهای امنیتی علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز را محکوم کردند.

در استان "الفیوم" نیز تظاهرکنندگان زنجیره‌های انسانی تشکیل داده و نمادهای میدان "رابعة العدویة" و عکس‌هایی از قربانیان حوادث خشونت‌آمیز مصر را در دست گرفتند.

در استان "الشرقیة" نیز "ائتلاف حمایت از مشروعیت" و جنبش "7 صبح" با تشکیل زنجیره‌های انسانی تاکید کردند که به‌رغم کشته شدن بسیاری از مصری‌ها به تظاهرات مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر حامیان اخوان‌المسلمین یک مرکز پلیس در شهر "نصر" واقع در شرق قاهره را به آتش کشیدند.

در همین حال، پایتخت‌ برخی از کشورهای غربی نیز صحنه تظاهرات اتباع مصری در سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه بود. در شهر میلان، گراتس، همچنین در دوبلین، لندن و توکیو تظاهراتی در محکومیت "کودتای نظامی" در مصر برگزار شد.

در امان، پایتخت اردن نیز جمعی از زنان اردنی با در دست داشتن نمادهای میدانی "رابعة العدویة" "کودتای نظامی" مصر را محکوم کردند.

از سوی دیگر خبرنگار شبکه خبری الجزیرة اعلام کرد، تعداد قربانیان تظاهرات مصری‌ها در سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه به بیش از 60 تن رسیده است که 32 تن از آن‌ها دانشجو هستند.

در همین راستا گروه اخوان‌المسلمین در بیانیه‌ای در واکنش به اعلام عدلی منصور، رئیس‌جمهوری مصر مبنی بر اصلاح نقشه راه و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیشین از انتخابات پارلمانی اعلام کرد: تمامی تصمیماتی که توسط "کودتاچیان" اتخاذ می‌شود باطل است چرا که از سوی دولتی باطل و غیرقانونی صادر می‌شود.

در این بیانیه آمده است: عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر شدیدا مشتاق دریافت کرسی ریاست جمهوری است و السیسی و منصور انسانیت را نمی‌شناسند. محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر، رئیس جمهوری قانونی ماست که "کودتاچیان" وی را از ما ربودند.

انتهای پیام

کد N83813

وبگردی