آفتاب

دست دوستی اوجالان به اردوغان

دست دوستی اوجالان به اردوغان

اوجالان رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) با محکوم کردن تنش‌های اخیر میان دولت آنکارا با حامیان فتح‌الله گولن، از اردوغان حمایت کرد و اتهامات فساد را کودتایی علیه دولت خواند.

محمود فاضلی

تحولات یکسال اخیر ترکیه ماهیت متفاوتی دارد و بی‌شک هر یک از رویدادهای اخیر بر روی آینده حزب عدالت و توسعه در عرصه قدرت، به ویژه در آستانه انتخابات شهرداری‌ها، ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه تاثیر خواهد گذاشت. با پایان یافتن عمر ائتلاف اردوغان ـ گولن و تبدیل آن به نزاع و جنگی که برخی طرف‌های اپوزیسیون به آن دامن می‌زنند، نقشه ائتلاف‌های سیاسی و حزبی در ترکیه به شکل سابق باقی نخواهد ماند، به ویژه که زمان انتخابات شهرداری‌ها در این کشور نزدیک شده است و نتایج آن می‌تواند رویکردهای شهروندان ترک و بازتاب‌های مساله فساد را به وضوح نشان دهد.

برخی طرف‌ها معتقدند نخست وزیر ترکیه شاید مجبور به ائتلاف با حزب صلح و دموکراسی کردها شود که 36 نماینده در پارلمان ترکیه دارد. در حوزه داخلی، جنبش گولن از منتقدین مذاکرات مستقیم سازمان اطلاعات ترکیه (میت) با عبدالله اوجالان است. این جنبش اگرچه موافق اعطای حقوق فرهنگی به کردهای این کشور است اما مخالف سرسخت مذاکرات مستقیم با نامبرده است. اما اوجالان رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) با محکوم کردن تنش‌های اخیر میان دولت آنکارا با حامیان فتح‌الله گولن، روحانی مسلمان مستقر در آمریکا، از اردوغان حمایت کرد و اتهامات فساد را کودتایی علیه دولت خواند. وی پس از ماه‌ها مذاکرات محرمانه با آژانس جاسوسی ترکیه مارس سال گذشته میلادی اعلام آتش‌بس کرد و متعهد شد از هرگونه اقدامی با هدف بدترکردن اوضاع کنونی ترکیه حمایت نکند. اوجالان اخیرا طی بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به اینکه روند صلح ایجاد شده توسط دولت ترکیه نمی‌تواند برای همیشه در حالت بلاتکلیفی و برزخ بماند، از اردوغان خواست تا کاری انجام دهد. به گفته وی با وجود تمامی موانع، تمایل آنها برای صلح همانند روز اول مشخص و قاطعانه است.
به اعتقاد وی اگر جنگ جهنم است، صلح بهشت است. اوجالان می گوید: "ما یکی از پاهای خود را از جهنم بیرون آورده‌ایم اما در برزخ مانده‌ایم چرا که موانع اجازه نمی‌دهند که ما پای دیگرمان را نیز از جهنم خارج کرده و وارد بهشت شویم. اوجالان در این بیانیه مدعی شده است: «زمان آن فرا رسیده است تا برنامه‌های قانونی را که به دلایل مختلف به طول انجامیده ایجاد کنیم. تحولات اخیر نشان می‌دهد که قدرت‌های ضددموکراتیک و خواستار جنگ در داخل و خارج به توطئه‌های خودشان سرعت می‌بخشند مگر آنکه روند صلح نهایی شده و یک کشور کاملا دموکراتیک ساخته شود».
وی در جریان سفر دو تن از قانونگذاران احزاب «صلح و دموکراسی» و «مردم جمهوری‌خواه» به محل تبعید وی تاکید کرده است: «تحولات اخیر نشان می‌دهد اگر یک کشور کاملا دموکراتیک تشکیل نشود و دشمنان دموکراسی و طرفداران جنگ چه در خارج و چه در داخل، توطئه‌های خود را علیه دولت ترکیه تشدید می‌کنند. ترکیه همواره درگیر تب کودتا بوده و این روند دو قرن ادامه داشته است. می‌خواهم به دو مساله بسیار مهم که هر کس باید به آن توجه داشته باشد، بپردازم.افرادی که می‌خواهند کشور را به صحنه جنگ با استفاده از کودتا تبدیل کنند، باید آگاه باشند که ما بر هیزم این آتش نمی‌افزاییم. هر تلاش و اقدامی برای کودتا را خنثی می‌کنیم و جلوی آن می‌ایستیم. همانطور که تا امروز این کار را انجام داده‌ایم. تنها راه خروج از بحران یک صلح همه جانبه و یکبار برای همیشه است.
اوجالان در سخنانش به ابتکار عمل و طرح ارائه شده از سوی آنکارا با هدف پایان دادن به درگیری‌های کردهای ترکیه با دولت این کشور اشاره دارد و این موضوع می‌تواند به سه دهه اختلاف و درگیری خونین خاتمه دهد. دولت ترکیه دسامبر سال گذشته میلادی رسما بسته اصلاحات با هدف تقویت حقوق جامعه کردهای ترکیه را به پارلمان ارائه داد. اما کردها می‌گویند، این اصلاحات انتظارات آن‌ها را برآورده نکرده و آن‌ها خواستار آزادی فعالان سیاسی و زندانیان کرد، لغو ممنوعیت تدریس زبان کردی در مدارس دولتی و کاهش 10 درصدی حداقل رای لازم برای ورود به پارلمان به منظور تضمین کرسی‌ها هستند.
ترکیه از اینکه در مدت زمانی که درگیری‌های مسلحانه در کشور متوقف شده است و آغاز خروج عناصر مسلح پ.ک.ک از ترکیه از تاریخ 8 می 2013خرسند است. بشیر آتالای معاون نخست وزیر ترکیه مدعی است: «با توجه به دیدارهایی که با نمایندگان فراکسیون حزب صلح و دموکراسی(از احزاب کرد حاضر در پارلمان) خواهیم داشت به نظر می‌رسد مدت زمان استقرار صلح و آرامش در کشور تمدید شود ضمن اینکه دولت تلاش دارد گام‌های جدیدی را در چارچوب اصلاحات دموکراتیک در کشور بردارد. اوجالان نقش مهمی در تداوم شرایط صلح در کشور دارد و باید با او درباره راهکارهای تقویت صلح مشورت شود». وی از جمله مقامات رسمی ترکیه است که مدعی است بیشتر دلایلی که تروریسم را در ترکیه به وجود آورده و آن را تغذیه می‌کند از ناحیه خارج است! و دولت ترکیه اطلاعات موثقی در اختیار دارد که حاکی از برقراری ارتباط بین برخی از کشورهای خارجی با مقامات «پ.ک.ک» در راستای شکست روند صلح دارد. وی کشورهای اروپایی و ایران را به تلاش برای به شکست کشاندن مذاکرات صلح دولت ترکیه و «پ.ک.ک» متهم کرد! که البته با واکنش رسمی وزات امور خارجه روبرو بود.

5252

کد N83324

وبگردی