آفتاب

ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق‌بشر درمورد ناپدیدشدن یک فعال اوکراینی

ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق‌بشر درمورد ناپدیدشدن یک فعال اوکراینی

دیده‌بان حقوق بشر از مقامات اوکراینی خواست تا در خصوص ماجرای ناپدید شدن یک فعال دیگر در این کشور بررسی‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دمیتری بولاتف، 35 ساله سومین فعالی است که در طول یک هفته گذشته در اوکراین ناپدید می‌شود و هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت کنونی وی در دست نیست.

یولیا گوربانووا پژوهشگر حوزه اوکراین در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: ما به شدت در مورد وضعیت و امنیت دمیتری بولاتف نگرانیم. وی یکی از چندین فعال برجسته در اعتراضات اخیر اوکراین است که اخیرا هدف تهدید قرار گرفته و سومین نفری است که از هفته گذشته تاکنون ناپدید می‌شود، از این رو این احتمال که وی به دلیل فعالیت‌هایش ناپدید شده به شدت قوت می‌یابد.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد در 23 ژانویه پلیس اوکراین یک فعال دیگر را بازداشت و پس از گرفتن مدارک شناسایی‌اش وی را در یک جنگل خارج از کی‌یف، پایتخت اوکراین رها کرده است و گمان می‌رود که پلیس این کشور در ماجرای ناپدید شدن بولاتف نقش داشته است.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده بان حقوق بشر، دمیتری بولاتف یکی از رهبران اعتراضات اخیر در اوکراین بشمار می‌آید. مردم این کشور چندی است علیه سیاست‌های دولت این کشور دست به اعتراض زده‌اند که اخیرا با شدت یافتن آن در هفته‌های گذشته این ناآرامی‌ها علاوه بر کی‌یف به غرب اوکراین نیز کشیده شده است.

خانواده و دوستان بولاتف در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر تشریح کردند که از عصر روز 23 ژانویه تاکنون هیچ تماسی با وی نداشته و از وضعیت او بی‌اطلاع هستند.

براساس این گزارش بولاتف پیش از این دوبار به دلیل طراحی تظاهرات در کی‌یف به پلیس احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود، اما هیچ اتهامی علیه وی مطرح نشد.

علاوه بر این دیده‌بان حقوق بشر از مقامات اوکراینی خواست تا در جریان این ناآرامی‌ها از پلیس بخواهند که خونسردی خود را حفظ و با معترضان طبق استانداردهای بین‌المللی برخورد کند. بر طبق این استانداردها پلیس و نیروهای امنیتی یک کشور می‌توانند تنها در شرایط ضروری و حفظ نظم و امنیت عمومی از ابزار اعمال فشار استفاده کنند. بیشتر مدافعان حقوق بشر در مورد ناآرامی‌های این کشور و برخورد خشونت آ‌میز پلیس ضدشورش با معترضان ابراز نگرانی کرده بودند.

انتهای پیام

کد N82994

وبگردی