آفتاب
گزارش خبرنگار ایسنا از ژنو

دست‌های ابراهیمی تاکنون خالی است

دست‌های ابراهیمی تاکنون خالی است

اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه هر روز عصر ساعت 18 به وقت محلی در ساختمان رسانه‌ای سازمان ملل متحد در ژنو حاضر می شود و پس از بیان دستاوردهای مذاکرات روز، به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز از آن روزهایی بود که دست ابراهیمی از همیشه خالی‌تر بود. وی که پیش‌تر درباره پایان محاصره برخی مناطق سوریه، آزاد کردن زندانیان و گروگان‌ها از سوی هر دو طرف و نیز ارسال کمک‌های انسانی به حمص صحبت کرده بود، امروز فقط ابراز امیدواری کرد که فردا ارسال کمک‌ها آغاز شود. با این حال، هنوز معلوم نیست که آیا ارسال کمک ‌های بشردوستانه از فردا کلید می‌خورد یا نه.

موضوع آزادسازی گروگان‌ها نیز تا کنون به جایی نرسیده است زیرا براساس اظهارات وی قرار است هیأت مخالفان نظام به زودی لیستی را ارائه کنند تا در اختیار دولت قرار گیرد؛ در حالی که دولت سوریه نیز باید لیست متقابلی را ارائه کند.

روشن است که بحث پایان دادن به محاصره برخی مناطق سوریه نیز قطعی نیست زیرا به گفته نماینده سازمان ملل در بحران سوریه، ائتلاف مخالفان بر برخی از این محاصره‌ها اشراف ندارد و گروه های دیگری این اقدامات را انجام داده‌اند که نمایندگان آنها در اینجا حضور ندارند. معنای این جمله ابراهیمی تایید ادعای هیأت دولت سوریه است که مجموعه های مسلحی وجود دارند که از ائتلاف مخالفان حاضر در ژنو هیچ فرمانی نمی برند.

وی از آغاز مذاکرات سیاسی بین دو طرف از فردا خبر داد که تازه اصل داستان ژنو 2 آغاز می شود. وی هیچ چیزی در باره مذاکرات فردا ارائه نکرد و همه سوالات را در این باره بی‌پاسخ گذاشت و فقط اشاره کرد که امیدوار است هر دو هیأت در آغاز شروع مذاکرات سیاسی با خواندن بیانیه ای در ابتدای کار نگاه خود را از مذاکرات سیاسی بیان کنند.

ابراهیمی که امروز بعد از ظهر به صورت جداگانه با نمایندگان دو هیأت صحبت کرده، به این مذاکرات چنان امیدوار نیست و با طرح این نکته که مذاکرات اصولا آرام باید طی شود از همان آغاز اعلام کرد که مذاکرات اصلی فعلا ادامه خواهد داشت.

روند گفت‌وگوها در ژنو نشان می‌دهد که دست‌های اخضر ابراهیمی پس از سه روز مذاکرات و کش و قوس‌های زیاد همچنان خالی است.

انتهای پیام

کد N82778

وبگردی