آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به ژنو

مشروح مواضع هیئت دولت سوریه در مذاکرات امروز ژنو

مشروح مواضع هیئت دولت سوریه در مذاکرات امروز ژنو

هیئت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات امروز درباره موضوع ارسال کمکهای انسانی به حمص و پایان محاصره برخی مناطق و آزادی گروگانها گفتگو کردند. دور دوم نشست امروز مستقیم نخواهد بود و الابراهیمی با هر دو گروه جداگانه مذاکره خواهد کرد.

هیئت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات امروز درباره موضوع ارسال کمکهای انسانی به حمص و پایان محاصره برخی مناطق و آزادی گروگانها گفتگو کردند. دور دوم نشست امروز مستقیم نخواهد بود و الابراهیمی با هر دو گروه جداگانه مذاکره خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به ژنو، در نشست پیش از ظهر ژنو، نمایندگان دولت سوریه به اخضرالابراهیمی اعلام کردند که موضوع ارسال کمکهای انسانی به حمص نزدیک به یکسال و نیم است که با همکاری سازمان ملل متحد ادامه دارد و این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات اخیر در ژنو و موضوع ژنو 2 ندارد.

هیئت دولت سوریه از این که مخالفان فقط از بخش قدیمی حمص در منطقه حمیدیه صحبت می کند اظهار تعجب کرده‌ و از آنها خواسته‌ است که اعلام کنند بر کدام مناطق از سوریه و مجموعه‌های مسلح تسلط و سیطره دارند تا موضوع درباره همانها مورد مناقشه قرار گیرد. ائتلاف مخالفان بر بسیاری از مجموعه‌های مسلح داخل سوریه تسلطی ندارند.

براساس این اخبار تا کنون هیئت مخالفان از پاسخ صریح به درخواستهای هیئت دولت سوریه خودداری کرده‌اند.

همچنین اعلام شده است که بعد از ظهر امروز جلسات مذاکرات مستقیم بین دو طرف برگزار نمی‌شود و اخضرالابراهیمی فقط به صورت جداگانه با دو طرف جلسات مشاوره‌ای خواهد داشت.

هیئت نمایندگان دولت سوریه اصرار دارد که کاروان حامل کمک‌های انسانی که به هر منطقه‌ای در سوریه وارد می شود ارتباطی با مذاکرات ژنو 2 ندارد بلکه فقط براساس همکاری مستقیم دولت سوریه با سازمان ملل متحد است که عملا حدود دوسال است اجراء می شود.

هیئت سوری در مذاکرات امروز از اخضر الابراهیمی خواسته است که بر مخالفان فشار وارد کند تا ده‌ها نفر از گروگان های کلیسای فرنسیس را آزاد کنند.

دولت سوریه همچنین از الابراهیمی خواسته‌ است که ائتلاف مخالفان را مجبور کند همانند حمص محاصره دیگر مناطق سوریه از جمله عدرا، فوعه، نبل و الزهراء که حامیان بشار اسد در آنجا زندگی می‌کنند نیز پایان یابد. این در حالی است که اطلاعات موجود حاکی از آن است که ائتلاف مخالفان بر مجموعه‌های مسلح در این مناطق سیطره ندارند.

براساس اطلاعات رسیده از داخل جلسات مذاکرات، هیئت مخالفان نظام به اخضر الابراهیمی اعلام کرده‌ استد که هیچگونه تسلطی بر مجموعه‌های مسلح ندارد و رابطه آنها فقط به وجود تماس خلاصه می شود از همین رو هیئت نمایندگان دولت سوریه به الابراهیمی گفته‌ است که اطمینان از اجرای توافقات از سوی طرف دیگر برای دمشق حاصل نشده است و اساسا چگونه توافقات قابل اجراء است اگر آنها هیچگونه تسلط میدانی ندارند.

هیئت دولت سوریه امروز اعلام کرد که آماده است شهروندان غیرنظامی را از مناطق درگیری خارج کند اما ائتلاف مخالفان تا کنون هیچ لیستی را به دولت سوریه تحویل نداده است.

هیئت دولت سوریه اعلام کرده است: ما آماده مناقشه بر سر هر موضوعی هستیم اما چگونه وارد مسائل سیاسی شویم در حالی که تروریسم به شکل عملی اکنون در داخل سوریه وجود دارد و فعالیت می‌کند.

هیئت نمایندگان دولت سوریه رسما از اخضر الابراهیمی خواسته است که عناوین رسمی دو هیئت حاضر روشن شود و عنوان هیئت دولت سوریه به نام "هیئت جمهوری عربی سوریه" نام گذاری و به همین شکل عنوان دقیق طرف مقابل روشن شود.

انتهای پیام

کد N82595

وبگردی