آفتاب

تحولات کره شمالی محور مذاکرات دیپلمات ارشد آمریکا در کره جنوبی

تحولات کره شمالی محور مذاکرات دیپلمات ارشد آمریکا در کره جنوبی

تهران-ایرنا- براساس اعلام رسانه های کره جنوبی، یک دیپلمات ارشد آمریکا در امور شرق آسیا روز یکشنبه وارد کره جنوبی شد تا با مقامات این کشور در مورد برنامه هسته ای کره شمالی بحث و تبادل نظر کند.

بگزارش خبرگزاری شین هوا از سئول، دانیل راسل معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه که اخیرا ویلیام برنز دیگر معاون وزیر خارجه را در سفرش به چین و ژاپن همراهی کرد با لی کیونگ سو معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار و در مورد مهمترین تحولات در شبه جزیره کره به ویژه تحولات کره شمالی بحث و تبادل نظر کرد.

در این دیدار دانیل راسل،معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی را در جریان سفر اخیر ویلیام برنز به چین و ژاپن و مذاکراتش با مقامات این دو کشور در مورد تحولات کره شمالی قرار داد.

پس از این دیدار این دیپلمات آمریکایی اعلام کرد که این دیدار بخشی از مشورت های واشنگتن- سئول درمورد مهمترین موضوعات مربوط به کره شمالی بوده است.

از زمان توافق وزرای امور خارجه آمریکا و کره جنوبی در تاریخ هفتم ژانویه، این دو هم پیمان رایزنی هایشان را در مورد مسائل مربوط به تحولات کره شمالی افزایش داده اند.

ویلیام برنز در تاریخ 21 ژانویه پیش از دانیل راسل به سئول سفر کرده بود. گلین دیویس نماینده ویژه آمریکا در امور سیاستهای کره شمالی نیز قرار است 29 ژانویه با نماینده کره جنوبی در مذاکرات شش جانبه دیدار و گفت و گو کند.

مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته ای کره شمالی از سال 2008 متوقف شده است.سئول و واشنگتن از کره شمالی خواسته اند تا صداقت خود را در راستای خلع سلاح هسته ای پیش از ازسرگیری مذاکرات شش جانبه نشان دهد.

چین خواستار از سرگیری مذاکرات متوقف شده هسته ای با کره شمالی به صورت فوری شد.

ˈوانگ ییˈ وزیر خارجه چین، از کشورهای مرتبط با این قضیه خواست که ˈشرایط مطلوبیˈ را برای آغاز مجدد گفت و گوهای بین شش کشور فراهم کنند.

سفر این دیپلمات ارشد آمریکا به کره جنوبی در حالی انجام شده است که کره شمالی اخیرا خواستار توقف رزمایش آتی مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره شد.

پیش از این گزارش شده بود که قرار است آمریکا و کره جنوبی اواخر ماه فوریه رزمایش مشترک سالیانه خود را آغاز کنند.

کره شمالی نسبت به برگزاری این رزمایش به آمریکا و کره جنوبی هشدار داد و اعلام کرد که برگزاری این رزمایش سالیانه به شدت روابط دو کره را پرتنش خواهد کرد.

مقامات آمریکا و کره جنوبی پیش از این اعلام کرده بودند که برگزاری این گونه رزمایش های مشترک سالیانه با هدف تقویت امور نظامی دو کشور و همچنین مقابله با تهدیدهای از سوی کره شمالی است.

مترجمام**9234**1856
کد N82413

وبگردی