آفتاب

معاون نخست وزیر ترکیه ، اعتراضات مردمی را آزمون دمکراسی خواند

معاون نخست وزیر ترکیه ، اعتراضات مردمی را آزمون دمکراسی خواند

آنکارا - ایرنا - ˈ علی باباجان ˈ معاون نخست وزیر ترکیه ، عملیات ارتشا و فساد مالی و تظاهرات مردمی در این کشور را آزمونی برای سنجش دمکراسی در ترکیه دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، باباجان که در صدر هیاتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی اقتصاد جهانی به داووس سوییس سفر کرده است ، در نشستی این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت : تحولات اخیر و تظاهرات مردمی در تابستان گذشته در ترکیه آزمونی برای دمکراسی و حکومت قانون در این کشور بود.

معاون نخست وزیر ترکیه افزود : تظاهرات مردمی در ترکیه که از پارک گزی در میدان تقسیم استانبول آغاز و سپس به تمامی این کشور سرایت کرد ، به خاطر فقر مردم جامعه ترکیه نبود ، شماری بسیاری از جوانان در این اعتراضات حضور داشتند و به نظر من این اعتراضات آزمونی برای سنجش دمکراسی در ترکیه بود.

باباجان همچنین به روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود : ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا به استانداردهای این اتحادیه پایبند است.

ناآرامی ها در ترکیه با اعتراض به تصمیم دولت اردوغان برای تخریب یک پارک در میدان تقسیم شهر استانبول با هدف ساخت مرکزی تجاری شروع شد.

تظاهرات معترضان بعداز مداخله نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه و استفاده از گازهای فلفل و اشک آور و ماشین های آب پاش به درگیری های خونین بین دو طرف منجر و دامنه ناآرامی ها به سراسر ترکیه کشیده شد.

بی اعتنایی نخست وزیر ترکیه به مطالبات معترضان ، لغو نکردن سفرش به شمال آفریقا ، عذرخواهی نکردن از مردم ، تشدید اقدامات نیروهای پلیس و امنیتی و اظهارات تهدیدگونه اردوغان نه تنها آبی بر شعله های آتش خشم معترضان نریخت بلکه همچون پاشیدن بنزینی شعله های این آتش را شعله ورتر کرد.

مردم ترکیه در کنار اعتراض به برخی سیاست های داخلی دولت اردوغان، از مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریست های مسلح ضد نظام و مردم سوریه راضی نیستند.

برخی از ناظران ، ناآرامی های اخیر ترکیه را ترجمه مداخلات دولت اردوغان در امور داخلی سوریه و حمایت همه جانبه آن از تروریست ها ارزیابی کرده اند.

در این ناآرامی ها تاکنون شش نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

خاورم *230/1547
کد N82239

وبگردی