آفتاب

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از محکومیت یک فعال در کویت

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از محکومیت یک فعال در کویت

دادگاهی در کویت یک فعال را به دلیل انتشار مطالبی علیه امیر این کشور در شبکه‌های اجتماعی به پنج سال حبس محکوم کرد. دیده‌بان حقوق بشر این حکم را نقض آزادی بیان می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالله عبدالکریم 30 ساله در یکی از دادگاه‌های کویت به جرم انتقاد از امیر این کشور در شبکه اجتماعی توییتر به حبس محکوم شد. از این رو دیده‌بان حقوق بشر از مقامات کویتی خواست تا اتهامات مطرح شده علیه وی را لغو کنند و در جریان دادگاه تجدیدنظر وی مانع تراشی نکنند.

مقامات کویتی از ژوئن 2012 تاکنون که بحران سیاسی در این کشور افزایش یافته اقدامات خود را برای سرکوب مخالفت‌ها و محدود کردن آزادی بیان بیشتر کرده‌اند. در طول این مدت حداقل 18 سیاست‌مدار،‌ روزنامه‌نگار و فعال اینترنتی به جرم انتقاد از امیر به زندان محکوم شده‌اند.

ندیم حوری معاون سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر، اظهار کرد: با توجه به پرونده‌های اخیر کویت نشان داده است که با زیر پا گذاشتن حقوق مردم کشورش سعی می‌کند از امیر در برابر هر انتقادی محافظت کند.

وی هشدار داد که کویت باید به اقدامات شرم‌آورش در سرکوب مخالفت‌ها پایان دهد، نه اینکه با زندانی کردن فعالان به این کارها شدت بخشد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، عبدالکریم در نوامبر 2013 توسط پلیس محلی بازداشت و سپس بر اساس ماده 25 قانون جزای کویت مجرم شناخته شد. بر اساس این قانون هر کسی که در رسانه‌ها و اماکن عمومی به اختیارات، حقوق و مقامات تعیین شده از سوی امیر کویت اعتراضی داشته باشد به حبس تا پنج سال محکوم خواهد شد.

عبدالکریم که یکی از اعضای مجمع حقوق بشر کویت است در دادگاه به حداکثر مجازات یعنی پنج سال حبس محکوم شد. وی بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق البدون‌ها شناخته می‌شود. البدون‌ها کسانی‌اند که علیرغم سال‌ها سکونت و زندگی در کویت فاقد ملیت هستند.

کویت یکی از اعضای کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی و منشور عربی حقوق بشر بشمار می‌آید و طبق این معاهدات موظف است از آزادی بیان و نهادها حمایت کند. از این رو دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد زندانی کردن فعالان نقض این کنوانسیون است و دولت‌ها هیچکس را نباید بطور خودسرانه بازداشت و حبس کنند.

ندیم حوری در پایان ضمن ابراز نگرانی در مورد محاکمه ناعادلانه این فعال لغو اتهامات علیه عبدالکریم را خواستار شد.

انتهای پیام

کد N82172

وبگردی