آفتاب
برگزاری اولین نشست دبیرخانه اجرای توافق ژنو

بعیدی‌نژاد اسامی بانک‌ها و دستگاه‌های مجری توافق ژنو را اعلام کرد

بعیدی‌نژاد اسامی بانک‌ها و دستگاه‌های مجری توافق ژنو را اعلام کرد

رییس دبیرخانه اجرای توافق ژنو با اشاره به برگزاری اولین جلسه این دبیرخانه گفت: قرار است برای پیگیری اجرای توافق ژنو در هر یک از سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط بخش‌های جداگانه ایجاد شود.

حمید بعیدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اولین جلسه دبیرخانه اجرای توافق ژنو که صبح روز یک‌شنبه در وزارت خارجه برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه برای هماهنگی و توضیح و توجیه اقدامات عملی در راستای اجرای توافق ژنو در هر یک از بخش‌های مختلفی است که توافق شامل آن می‌شود.

او گفت: قرار است در هر یک از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مورد توجه در چارچوب توافق ژنو بخش‌هایی جهت پیگیری اجرای توافق ایجاد شود تا همکاران ما در وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف بتوانند هرچه سریع‌تر سازوکارهای اجرای توافق را فراهم کنند.

رییس دبیرخانه اجرای توافق ژنو اظهار کرد: در جلسه روز یک‌شنبه نمایندگانی از بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی‌ و وزارت‌خانه‌های "راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی)‌"، "علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری"، "صنعت،‌ معدن و تجارت"، "نفت"، "جهاد کشاورزی" و "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" حضور داشتند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 اظهار کرد: از 30 دی ماه (20 ژانویه) اجرای توافق ژنو آغاز شده است و در حال حاضر شاهد عملیاتی شدن اقدامات 1+5 در چارچوب کاهش تحریم‌های یک‌جانبه درباره ایران هستیم.

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: پس از آغاز اجرای توافق فرصت‌ها و گشایش‌هایی را در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، پتروشیمی،‌ صادرات و واردات مواد غذایی‌، دارو، خودرو، نقل و انتقالات مالی و بانکی و غیره صورت گرفته است که بخش‌های مختلف کشور می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و باید ساز و کارهای مراودات اقتصادی و تجاری هر چه سریع‌تر فراهم شود.

وی در پاسخ به این که کدام یک از بانک‌های ایران در نقل و انتقالات پولی و بانکی در چارچوب توافق ژنو مشارکت دارند اظهار کرد: تمامی بانک‌های غیرتحریمی و بانک‌های خصوصی (از جمله پاسارگاد، پارسیان، سامان و...) و بانک‌های کشاورزی،‌کارآفرین، مسکن و نیز برخی بانک‌های دولتی در این امر مشارکت دارند.

انتهای پیام

کد N82157

وبگردی