آفتاب
مدیرکل دفترمطالعات وزارت امورخارجه:

ایران و چین مانع شکل گیری نظام تک قطبی در جهان شده اند

ایران و چین مانع شکل گیری نظام تک قطبی در جهان شده اند

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران و چین تجربیات مشابهی داشته اند، گفت: این دو کشور توانستند مانع شکل گیری نظام تک قطبی در جهان شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مصطفی زهرانی این مطلب را در نشست بررسی روند توسعه چین، فرصت ها و چالش ها که با حضور وانگ ویگوانگ رییس آکادمی علوم اجتماعی چین در سازمان ایرانی مجامع بین المللی برگزار شد، بیان کرد.

وی هدف از برگزاری این نشست ها را بررسی راه های توسعه روابط متقابل با کشورهایی همچون چین برشمرد و افزود: در سال های قبل گفته می شد که ایران و چین برای مقابله با نظام تک قطبی در یک کفه هستند و اکنون به یک واقعیت تبدیل شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: باید بعد از این فکر کنیم که چگونه می توانیم به لحاظ سیاسی حرکت کنیم تا تهدیدات مشترک را به کمترین حد و منافع مشترک را به بیشترین میزان برسانیم.

زهرانی در ادامه سخنان خود به شرایط سخت تحمیلی بر مردم ایران اشاره کرد و اظهار داشت: مردم ایران همواره با حسن نظر به کشوری می نگرند که در شرایط فشار در کنارشان بوده است.

وی با بیان اینکه چین در سال های گذشته سیاست خوبی در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته است، تصریح کرد: به دولت های غربی می گوییم حتی با فرض برداشتن تحریم ها نگاه ما به شرق تغییری نخواهد کرد.

مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به وجود نگاه مثبت به چین در دانشگاه های ایران اشاره کرد و افزود: پایان نامه های متعددی که در موضوع چین در سطح دانشجویان دکترا نوشته می شود خود گواهی بر وجود نگاه مثبت به چین است.

در ادامه این نشست، هادی سلیمانپور رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: عوامل توسعه ایران و چین در 5 مورد شباهت دارد.

وی وجود رهبری بزرگ و یا نظام رهبری را در ساختار سیاسی اولین شباهت این دو کشور دانست و گفت: داشتن مردم بزرگ، وجود ظرفیت های عظیم، تعقیب آرمان های والا و داشتن رقیب بزرگی همچون آمریکا شباهت های عوامل توسعه دو کشور می باشد.

وانگ ویگوانگ رییس آکادمی علوم اجتماعی چین هم در این نشست با بیان تاریخچه استقلال کشور چین، گفت: از حدود 30 سال پیش، چین جدید موجودیت یافت و در مسیر توسعه قرار گرفت.

وی با بیان این که چین وارد عرصه سیاست های آزاد اقتصاد و درهای باز شده است، افزود: به گفته بیل گیتس در سال 2013 چین توانسته است در کاهش درصد مردم فقیر جهان موثر باشد.

رییس آکادمی علوم اجتماعی چین ادامه داد: چین در طول سه دهه توانسته است حدود 600 میلیون نفر از مردم جهان را از فقر نجات دهد واین دستاور بزرگی در کاهش مردم فقیر در جهان است.

ویگوانگ هم چنین به افزایش امید به زندگی مردم چین به 76 سال اشاره کرد و توضیح داد: این افزایش طول عمر در مقایسه با کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی بیشتر است که علت آن افزایش موقعیت اجتماعی اقتصادی مردم چین می باشد.

وی توسعه چین را صلح آمیز دانست و گفت: چین به توسعه صلح آمیز پای بند است و معتقدیم تا زمانی که توسعه بر مبنای همکاری متقابل و برد-برد باشد می تواند فضای بین المللی سازگاری هم ایجاد کند.

رییس آکادمی علوم اجتماعی چین در تشریح مبانی سیاست خارجی چین هم گفت: حفاظت از صلح جهانی و پیشبرد توسعه مشترک اولین پایه سیاست خارجی چین است.

ویگوانگ اضافه کرد: همه باید به همدیگر احترام بگذاریم، مشورت برابر و اجرای اصول و منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در حوزه اقتصادی هم باید با همکاری، جهانی شدن اقتصاد را به طور متوازن و دستیابی به منافع برد-برد هدایت کنیم.

رییس آکادمی علوم اجتماعی چین به بهره مندی از مزایای فرهنگی کشورها اشاره کرد و افزود: با وجود تفاوت ها باید به موارد مشترک پرداخته شود و گفت وگو میان ادیان و تمدن ها انجام شود.

ویگوانگ هم چنین تاکید کرد: همه باید امنیت و اعتماد متقابل را تقویت کنند و از طریق صلح آمیز اختلافات را حل و فصل کنند.

وی حفاظت از محیط زیست را دیگر موضوع سیاست خارجی دانست و اظهار داشت: باید بر اساس مسئولیت مشترک از کره زمین که زیستگاه بشریت است حفاظت کنیم و برای مقابله با تغییرات اقلیمی اقدام مشترک داشته باشیم.

رییس آکادمی علوم اجتماعی چین خاطر نشان کرد: همکاری خود را با سایر کشورها بر اساس پای بندی به سیاست خارجی مستقل و صلح آمیز و اجازه ندادن به دیگران برای دخالت در امور داخلی افزایش می دهیم.

ویگوانگ تصریح کرد: معتقدیم اختلافات و تضادها را باید از طریق گفت و گو حل وفصل کرد و با سلطه طلبی و زورگویی همواره مخالف بوده ایم.

وی با بیان این که ثبات سیاسی مهم ترین پیش شرط توسعه یک کشور است، اظهار داشت: ظهور نسل جدید رهبری چین، ضامن ثبات و ترقی چین محسوب می شود.

رییس آکادمی علوم اجتماعی چین ادامه داد: مردم چین هم نسبت به مسیر توسعه به توافق کلی رسیده اند و جامعه چین با اتحاد و انسجام بعد از حدود 60 سال توانست در دوره اصلاحات به پیشرفت های عظیمی دست یابد.

ویگوانگ با بیان این که رفاه مردم چین مدیون پیشرفت کشور است، گفت: مردم بیشتر از گذشته طرفدار توسعه چین هستند و امیدوارند که همین مسیر توسعه ادامه یابد.

وی، اظهار داشت: تخمین زده می شود که رشد اقتصادی چین در سال های آینده به 6 تا 8 درصد برسد و به جای آمریکا، بزرگترین قدرت اقتصادی جهان خواهد شد.

رییس آکادمی علوم اجتماعی چین، خاطر نشان کرد: مطمئن هستم که چین آینده روشنی دارد و پیشرفت چین فرصتی برای مردم جهان ایجاد خواهد کرد تا در دستاوردهای چین شریک باشند.

سیام(3)1429**1535
کد N82129

وبگردی