آفتاب

طولانی شدن دوران عقد عامل افزایش اختلافات خانوادگی

طولانی شدن دوران عقد عامل افزایش اختلافات خانوادگی

کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب های اجتماعی معاونت توسعه اداره کل بهزیستی استان همدان طولانی شدن دوران عقد را زمینه ساز از بین رفتن صمیمیت و سرد شدن زوج‌ها نسبت به یکدیگر دانست.

"اعظم لطفی"، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه همدان، اظهار کرد: دوران عقد بهترین دوره برای شناخت افراد نسبت به یکدیگر بوده و زوج‌ها در این دوره با اخلاق و روحیات یگدیگر بیشتر آشنا می‌شوند، اما طولانی شدن این دوره بیشتر از شش ماه تا یکسال موجب از بین رفتن صمیمت و ایجاد اختلافات خانوادگی می‌شود.

وی افزود: با هدف پیشگیری از طلاق، آموزش قبل از ازدواج در مراکز مشاوره توسط مجموعه بهزیستی استان همدان انجام می‌شود که در این آموزش‌ها نحوه و معیارهای مناسب انتخاب همسر به جوانان آموزش داده می‌شود.

لطفی تصریح کرد: هر جوان قبل از رفتن به مراسم خواستگاری باید حداقل 32 ساعت آموزش‌های لازم را ببیند تا بتواند انتخاب درست داشته باشد.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی گفت: در دوران اولیه آشنایی زوج‌ها به یکدیگر تمایل آنها برای با هم بودن افزایش می‌یابد، اما با طولانی شدن دوران عقد افراد نسبت به یکدیگر دچار دلزدگی می‌شوند که توصیه می‌شود خانواده‌ها بعد از عقد کردن زوج‌ها شرایط ازدواج و شروع زندگی آنها را هر چه سریعتر فراهم کنند.

وی تاکید کرد: یک ازدواج درست زمانی به وقوع می‌پیوندد که فرد به بلوغ جنسی و جسمی رسیده باشد، به عنوان مثال دختر 12 ساله‌ای که به بلوغ جنسی و جسمی نرسیده است، نمی‌تواند ازدواج خوبی داشته باشد، چرا که این شخص هنوز خودش و جسمش را به خوبی نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: تمامی بلوغ‌ها از جمله بلوغ جنسی و جسمی، بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی باید همزمان در فرد ظهور کند تا بتواند ازدواجی درست داشته باشد و در صورتی‌که یکی از بلوغ‌ها در فرد ظاهر نشده باشد، نمی‌تواند ازدواج موفقی داشته باشد.

لطفی خاطرنشان کرد: بلوغ عاطفی زمانی ظاهر می‌شود که فرد سرشار از هیجانات و احساسات باشد و تمایل به دوست داشته شدن و دوست داشتن داشته باشد.

وی به بلوغ اجتماعی افراد اشاره کرد و گفت: زمانی افراد به بلوغ اجتماعی می‌رسند که بتوانند با جامعه در ارتباط باشند، همچنین بلوغ اجتماعی هیچ ارتباطی به سن نداشته و ممکن است فردی 40 ساله هنوز به بلوغ اجتماعی نرسیده باشد.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی گفت: بلوغ اقتصادی به معنی خانه داشتن و ماشین داشتن نیست و فردی که درآمد داشته باشد و بتواند اقتصاد یک زندگی را مدیریت کند، به بلوغ اقتصادی رسیده است و تصور اینکه بعد از ازدواج وضعیت درآمد درست می‌شود، اشتباه است.

لطفی اظهار کرد: افرادی که نیاز به همدم و مونس‌، عشق و صمیمیت، نیاز به شریک حمایت کننده، ‌نیاز به بقای نسل و... را در خود احساس کنند، باید ازدواج کنند و حتما باید تمامی این نیازها همزمان با یکدیگر احساس شود تا دلایل یک ازدواج صحیح حاصل شود.

انتهای پیام

کد N81348

وبگردی