آفتاب
با مصوبه کمیسیون تلفیق؛

ایثارگران با سابقه دو سال و نیم جبهه مشمول دریافت وام مسکن می شوند

ایثارگران با سابقه دو سال و نیم جبهه مشمول دریافت وام مسکن می شوند

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: با مصوبه این کمیسیون مقرر شد علاوه بر جانبازان 20 و 25 درصد، ایثارگرانی که دارای سابقه جبهه بالای دو سال و نیم هستند بتوانند از وام مسکن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق گزارشی از مصوبات این کمیسیون ارائه داد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تبصره هدفمندی یارانه ها در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و جلسه علنی ساعت 10 به اتمام رسید تا کمیسیون های تخصصی تبصره هدفمندی را بررسی کرده و پیشنهادات خود را تا ظهر به کمیسیون تلفیق ارائه دهند. کمیسیون تلفیق نیز در دو نوبت عصر و شب بندهای باقیمانده لایحه بودجه را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: کمیسیون مصوبه ای در خصوص سیگنال رسانی به شبکه های ماهواره ای داشت که بر این اساس مقرر شد 300 میلیارد تومان از درآمدهای بخش مخابرات به این بخش اختصاص یابد. وزارت فناوری اطلاعات مکلف شد از مراکزی که ماکرویوو وجود دارد تا محل فرستنده های تلویزیون سیگنال رسانی انجام دهد.

وی اظهار داشت: با این مصوبه، ایران می تواند بدون استفاده از ماهواره ها از طریق سیگنال رسانی پوشش شبکه های تلویزیونی را داشته باشد و تحریم های ماهواره ای مشکلی را برای ما ایجاد نمی کند.

کاتب با اشاره به تصویب تبصره ای در خصوص گازرسانی به روستاها گفت: کمیسیون تلفیق با اصلاح تبصره ای از لایحه بودجه مقرر کرد 100 ریال از بهای گاز مشترکان را برای گازرسانی به روستاها به شرکت ملی گاز اختصاص دهد.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد 20 میلیارد تومان از منابع این محل به گازرسانی مدارس روستایی و شهرهای کوچک اختصاص یابد.

کاتب همچنین با اشاره به بررسی سرانه مدارس گفت: معمولا مدارس از سرانه در لایحه بودجه محروم بودند اما با تصویب کمیسیون بودجه مقرر شد 130 میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش برای سرانه مدارس اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین از اختصاص 100 میلیارد تومان به بهسازی بافت روستاها خبر داد و گفت: علاوه بر این 200 میلیارد تومان از سرجمع اعتبارات بودجه به آب رسانی به روستاها اختصاص یافته بود که با پیشنهاد کمیسیون تلفیق 100 میلیارد تومان به این اعتبارات اضافه شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این 20 میلیارد تومان به طرح های کوچک عشایری و 60 میلیارد تومان به توسعه آبیاری تحت فشار اختصاص یافت.

کاتب در بخش دیگری از گزارش مصوبات این کمیسیون گفت: در قانون بودجه سالهای گذشته وام مسکن 4 درصدی به جانبازان بالای 25 درصد اختصاص یافت که سال گذشته مقرر شد جانبازان 20 درصد هم از این مزایا استفاده کنند اما این حکم در لایحه بودجه سال 93 نیامد که کمیسیون تلفیق مقرر کرد علاوه بر جانبازان 20 درصد، ایثارگرانی که بالای 2.5 سال سابقه جبهه دارند نیز از این تسهیلات استفاده کنند، البته اولویت با جانبازان 25 درصد و 20 درصد است.

کاتب یادآور شد: کمیسیون تلفیق برای سرعت بخشیدن به طرح های تملک دارایی پروژه های راه و بهسازی روستاها مقرر کرد وزارت نفت تا سقف 1500 میلیارد تومان به شرکت های تولید قیر، نفت خام اختصاص دهد. آنها هم مکلف شدند تا 35 درصد این مبلغ را به صورت قیر مورد نیاز آسفالت راههای روستایی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و 15 درصد آن را به شهرداری های شهرهای کمتر از 100 هزار نفر جمعیت قیر اعطا کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در حال حاضر استعلام های قوه قضائیه از سازمان ثبت اسناد به صورت حضوری انجام می شود که مقرر شد با افزایش تعرفه های قوه قضائیه، پاسخ استعلام ها از طریق سیستم انجام شود در همین راستا رقمی نزدیک به 600 میلیاردتومان در قالب افزایش درآمدهای قوه قضائیه در نظر گرفته شد.

کاتب در پایان گفت: بعداز ظهر امروز قانون هدفمندی یارانه ها در کمیسیون تلفیق بررسی می شود تا با ارائه گزارش نهایی کمیسیون تلفیق از صبح روز سه شنبه لایحه بودجه در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

کد N81323

وبگردی