آفتاب

شکایت خانواده قربانیان لاکربی از تونی بلر به اتهام همدستی با قذافی

شکایت خانواده قربانیان لاکربی از تونی بلر به اتهام همدستی با قذافی

نخست‌وزیر پیشین انگلیس به دلیل مداخله در روند دریافت غرامت چندین میلیون پوندی قربانیان انگلیسی حمله تروریستی لاکربی با تهدید اقدام قانونی روبرو شده است.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس به دلیل مداخله در روند دریافت غرامت چندین میلیون پوندی قربانیان انگلیسی حمله تروریستی لاکربی با تهدید اقدام قانونی روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، وکلای حدود 200 قربانی حادثه لاکربی می‌گویند که تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس و دیگر مقامات دولتی، با معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی مسامحه کرده و از اقدام دولت او برای تهیه مواد منفجره برای حمله سال 1988 چشم‌پوشی کردند.

اتهام بلر مبنی بر کمک کردن به یک دولت استبدادی یک رسوایی است و احتمالا او و دولت پیشین انگلیس را به دادگاه خواهد کشاند.

وکلای قربانیان همچنان می‌خواهند در خصوص نقش «سر وینسنت فین»، سفیر سابق انگلیس در لیبی، در گمراه کردن اعضای پارلمان و دولت سابق این کشور اطلاعاتی کسب کنند.

این بمب‌گذاری در سال 1988 در هواپیمای پان-آمریکن انجام شد که در مجموع 270 کشته بر جای گذاشت. این پرواز سومین پرواز در روز بر فراز اقیانوس اطلس از فرودگاه هیترو لندن به مقصد فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک بود که در روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ انجام شد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۱۲۱ بر فراز این مسیر در حال حرکت بود که توسط بمب با ۲۴۳ مسافر و ۱۶ خدمه متلاشی شد. ۱۱ تن هم در لاکربی در جنوب اسکاتلند به هنگام سقوط این هواپیما در این شهر و ویران کردن چند خانه جان خود را از دست دادند تا مجموع قربانیان این حادثه به ۲۷۰ تن برسد.

دولت‌های ایالات متحده آمریکا و انگلیس، لیبی را مسئول این بمب‌گذاری معرفی کردند که منجر به تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور شد. در سال ۲۰۰۳ لیبی رسما مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده گرفت و "عبدالباسط المقرحی" تنها فردی است که راجع به این حمله تروریستی محکوم شده‌ است.

در همین حال روزنامه تلگراف در ادامه گزارش داد که ایمیلی را دریافت کرده است که نشان‌دهنده حمایت بلر از قذافی در خصوص غرامت قربانیان حملات تروریستی تحت حمایت لیبی است.

این ایمیل نشان می‌دهد که با میانجی‌گری بلر بین قذافی و جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، لیبی 1.5 میلیارد دلار (یک میلیارد پوند) به عنوان غرامت قربانی‌های ‌آمریکایی حادثه تروریستی به آمریکا پرداخت کرد و در عوض پیگیری این موضوع در دادگاه‌های آمریکا پایان یافت. این به این معنی بود که پرونده غرامت قربانیان انگلیسی این حادثه که در آمریکا جریان داشتند، مختومه اعلام شد.

جیسون مک‌کوئه که به همراه همکارانش وکالت قربانیان انگلیسی حادثه لاکربی را بر عهده دارد،‌ گفت که این اقدام احتمالی بلر باعث شد تا انگلیسی‌هایی که به دنبال دریافت دیه قربانیان خود از لیبی بودند،‌ در این راه ناکام بمانند.

این در حالی است که سخنگوی بلر تاکید کرد که هیچ مدرکی مبنی بر مداخله او در پرونده غرامت قربانیان لاکربی وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N81320

وبگردی