آفتاب

احمدی نژاد از ما نیست

احمدی نژاد از ما نیست

احزاب و شخصیت‌ها - دیدار محمود احمدی نژاد با روح الله حسینیان باعث شد که یک بار دیگر شایعات مربوط به آینده فعالیت سیاسی رئیس دولت های نهم و دهم قوت دوباره ای بگیرد.

 
سید صادق روحانی:  محمود احمدی نژاد به دیدار روح الله حسینیان از اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی رفت و خیلی ها گمان کردند که صحبت های این دو نفر پیرامون انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی بوده است. اما حسینیان دلیل این دیدار را چیز دیگری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بنده حدود یک ماه قبل در ساختمان ولنجک به دیدن احمدی‌نژاد رفته بودم، او نیز با حضور در مرکز اسناد به بازدید ما آمد.
*ربط بین احمدی نژاد و جبهه پایداری
وی که معاون سیاسی احمدی نژاد در دولت نهم بود، درباره مباحث مطرح شده در این دیدار گفت: بحث ما سیاسی نبود بلکه درباره چگونگی، زمان گرفتن و دریافت خاطرات رئیس‌جمهور سابق‌ کشورمان برنامه‌‌ریزی شد و مرکز اسناد، این کار را انجام ‌خواهد داد.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفت وگویش با خبرگزاری فارس درباره اینکه برخی به دلیل دیدار شما و احمد‌ی‌نژاد، جبهه پایداری را متهم به ارتباط با احمد‌ی‌نژاد می‌کنند،‌ توضیح داد: ربطی بین جبهه پایداری و آقای احمدی‌نژاد نبوده است و من شخصاً به خاطر رفاقت با وی، به دیدن او رفتم.
اما بر خلاف برخی که فکر می کنند احمدی نژاد از سپهر سیاست ایران رفته و دیگر باز نخواهد گشت برخی دیگر فکر می کنند احمدی نژاد با خواهد گشت و به عنوان یک فعال سیاسی به نقش آفرینی خواهد پرداخت. اما سوال اینجاست که  این بار احمدی نژاد با چه تابلوئی به سیاست باز می گردد؟
*فدایی: لغو عضویت احمدی نژاد را رسانه ای نکردیم
محمود احمدی نژاد تا پیش از انتخابات سال 84 جزء طیف اصولگرایان بود. او از اعضای تشکل تازه تاسیس جمعیت ایثارگران بود. وی با حمایت این تشکل و به دنبال پیروزی ائتلاف آبادگران در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار تهران برگزیده شد. حسین فدایی دبیر کل این تشکل چندی پیش در گفت و گویی درباره حضور احمدی نژاد در این تشکل و علت اعلام نشدن لغو عضویت وی گفت: وی بعد از ریاست جمهوری دوره اول یکی دو جلسه بیشتر نیامدند، دوره دوم اصلا نیامدند و عملاً لغو عضویت شدند منتها ما رسما اعلام نکردیم. به خاطر اینکه رئیس‌جمهور بودند و در آن شرایط ممکن بود سوالات و ابهامات جدیدی را درست کند، لذا هیچ وقت اعلام رسمی و علنی نشد.
وی در پاسخ به اینکه آیا بعد از انتخابات تماسی با احمدی نژاد داشتید یا خیر، گفت:  خیر؛ اساساً‌ ارتباط‌مان در دوره دوم ایشان به حداقل رسید. البته در دوره اول ارتباط زیاد و تنگاتنگ بود و مطالب منتقل می‌شد هرچند ایشان به جلسات جمعیت نمی‌آمد و کلاً یکی دو بار بیشتر نیامد. یعنی آخرین دیدار من با ایشان همان پرونده سه هزار میلیاردی است که در کمیسیون اصل نود بودیم و در آن پرونده بنده مسئول بودم.
عضو حزب موتلفه اسلامی: احمدی نژاد نه اصولگراست نه اصلاح طلب
با توجه به اظهارات فدایی اکنون احمدی نژاد جزء​اعضای جمعیت ایثارگران نیست. خیلی ها مطرح می کنند که اصلا دیگر جزء اصولگرایان به حساب نمی آید. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از احزاب با سابقه اصولگرا در گفت و گو با خبرآنلاین درباره گرایش سیاسی احمدی نژاد گفت: اگر بخواهیم بر اساس شرایط قبل از انتخابات سال 84 ارزیابی کنیم آقای احمدی نژاد در طیف اصولگرایان به حساب خواهند آمد اما ایشان و اطرافیانشان از انتخابات سال 88 و حتی پیش از آن خودشان را از اصولگرایان جدا دانستند. بعد از آن هم موضع دیگری از ایشان ندیدیم. به نظر می رسد ایشان نه در طیف اصولگرایان باشند و نه در طیف اصلاح طلبان.
وی همچنین درباره احتمال ائتلاف طیف حامیان احمدی نژاد با سایر گروه های سیاسی نیز گفت: من بعید می دانم که طیفی وجود داشته باشد که بخواهد در انتخابات با ایشان ائتلاف بکند. ایشان تمام پس اندازهای خودشان را از بین برده اند و چیزی باقی نگذاشتند که بخواهند به وسیله آن با سایر طیف ها ائتلاف کنند. اگر ایشان بخواهند در انتخابات حضور داشته باشند مستقل خواهند آمد.
حق شناس: احمدی نژاد با رادیکال ها ائتلاف می کند
اگر اصولگرایان جدید  و قدیم احمدی نژاد را از خود نمی دانند این انتظار دور از واقعیتی است که احمدی نژاد را اصلاح طلب بدانیم. محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره گرایش سیاسی احمدی نژاد گفت: آقای احمدی نژاد جزء اصولگرایان رادیکال هستند. من فکر می کنم در انتخابات های آینده امکان ائتلاف ایشان با اصولگرایان سنتی کم باشد اما با سایر اصولگرایان رادیکال امکان ائتلاف دارند.
وی همچنین در توضیح شاخه های مختلف اصولگرایان رادیکال گفت: به نظر من از اصولگرای رادیکال چند شاخه است، یکی جبهه پایداری، یکی همین طیف آقای احمدی نژاد، یکی جمعیت ایثارگران و دیگری رهپویان انقلاب اسلامی است.
رئیس دولت دهم از کی غیر خودی شد؟
خیلی از حامیان سابق احمدی نژاد از او اعلام برائت کردند اما هنوز در افکار عمومی مردم احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور اصولگرا شناخته می شود. حسین فدایی درباره اینکه چرا اعلام برائت اصولگرایان از احمدی‌نژاد، در افکار عمومی جا نیفتاد؟ معتقد است:  علتش این است که آقای احمدی‌نژاد در دوره اول در افکار عمومی به عنوان نماد اصولگرایان مطرح شد، در دولت دوم، جریان فتنه که راه افتاد، مساله مهم تر و جدی‌ این بود که احمدی‌نژاد با کابینه‌اش تفاوت داشت، کابینه احمدی‌نژاد اکثرا انسان‌های زحمت‌کش و حزب‌اللهی بودند؛ یعنی بدنه دولت، وزرا و کارگزاران قابل دفاع بود اما یک جریانی در درون دولت تلاش می‌کرد دولت را به انحراف بکشاند، ما مشکل‌مان آن حلقه انحرافی بود که نتوانست جریان فراگیری شود و کارش را پیش ببرد؛ ولی مزاحمت ایجاد کرد.
احمدی نژاد کی راه خود را از اصولگرایان جدا کرد؟ برای پاسخ به این پرسش باید به اتفاقات بهار سال 90 بازگردیم. در آن روزها رئیس دولت در برابر حکم رهبری ایستادگی کرد و 11 روز خانه نشین شد. ماجرا آنجا آغاز شد که خبر استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات منتشر شد و به دنبال آن محمود احمدی‌نژاد نیز  با این استعفا موافقت کرد و او را طی حکمی به عنوان مشاور امور اطلاعاتی خود منصوب کرد. این استعفا و موافقت رییس جمهوری با آن، مورد مخالفت رسمی مقام معظم رهبری قرار گرفت. پس از مخالفت رهبری با این استعفا و ابقای وزیر اطلاعات در سمت خود، سوم تا چهاردهم اردیبهشت رییس جمهور در اقدامی بی‌سابقه و در اعتراض به حکم حکومتی در ابقای وزیر اطلاعات به منزل رفت و پس از یازده روز خانه نشینی به محل کار خود بازگشت.
از آن زمان به بعد کم کم اصولگرایان مسیر خود را از احمدی نژاد جدا کردند. خیلی ها هم که سابقه حمایت پر حرارت از او را داشتند انگشت اتهام را به سمت بخشی از حامیان رئیس دولت و در راس آن ها اسفندیار رحیم مشائی گرفتند و به آن ها نام جریان انحرافی دادند. آن ها اعلام کردند که حساب دولت را باید از جریان انحرافی جدا دانست.
پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شاهد هیچگونه اظهار نظری از سوی احمدی نژاد و حامیان درجه یک او نبوده ایم. به همین جهت نمی توان با قاطعیت گفت که احمدی نژاد هنوز خود را اصولگرا می داند یا نمی داند و اینکه آیا می خواهد برای انتخابات مجلس دهم فعالیتی بکند یا خیر. همین سکوت احمدی نژاد بازار شایعات و پیش بینی ها را داغ نگه داشته است. تنها چیزی که مسلم است اصولگرایان فعلا احمدی نژاد را از خود نمی دانند.
کد N81184

وبگردی