آفتاب
با تصویب نمایندگان مجلس؛

کارت های عضویت و بازرگانی بخش تعاونی توسط اتاق های تعاون صادر می شود

کارت های عضویت و بازرگانی بخش تعاونی توسط اتاق های تعاون صادر می شود

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند: کارت عضویت و کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی بخش تعاونی توسط اتاق های تعاون شهرستان، استان و ایران صادر شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، ماده 8 این طرح را تصویب کردند.

در این ماده، کمیسیون ویژه حمایت از تولید پیشنهاد کرده بود ماده 49 قانون تعاونی حذف شود که نمایندگان مجلس نیز با این پیشنهاد موافقت کردند.

نمایندگان در ماده 9 این طرح تصویب کردند: انجام تمامی وظایف، اختیارات و مسوولیت های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران مرتبط با بخش تعاونی، مشارکت در برنامه ریزی برای توسعه بخش تعاونی، ارایه خدمات فرهنگی، ترویج و آموزش تعاون جهت اعضا و تقویت و اصول ارزش های تعاونی و انتشار کتب و نشریات مورد لزوم، همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت توسعه بخش تعاونی و فعالیت های مرتبط و برقراری ارتباط و پیوند بین تعاونی ها از جمله اهدافی است که اتاق های تعاون، شهرستان، استان و ایران برای آن تشکیل می شود.

با تصویب نمایندگان مجلس، کمک به توانمندسازی تعاونی ها، فراهم آوردن شرایط لازم برای صدور محصولات تعاونی ها و تامین نیازمندی های آنها، برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی و ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف، نمایندگی غیردولتی بخش تعاونی ایران در اتحادیه بین المللی تعاون و تمامی مجامع شوراها و سازمان های داخلی و بین المللی از دیگر اهداف تشکیل اتاق های تعاون است.

براین اساس، ارایه نظر مشورتی به قوای سه گانه و سایر مراجع درمورد لوایح، طرح ها و تصویب نامه ها و بخش های مرتبط با فعالیت تعاونی ها، انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی درباره نحوه فعالیت انواع سامانه ها، داوری در امور حرفه ای بین اشخاص حقوقی بخش تعاونی با یکدیگر یا با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز بین هر شخص حقوقی بخش تعاونی و اعضای آن از طریق مرکز داوری اتاق و ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی به منظور انجام وظایف و فعالیت های اتاق از دیگر اهداف این اتاق ها است.

همچنین صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی بخش تعاونی با رعایت مقررات مربوط از وظایف این اتاق ها خواهد بود.

براساس تبصره 1 این ماده، مفاد این بندهای مصوب که مربوط به ساماندهی و کمک به توسعه مشارکت مردمی در تعاونی ها و نیز صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی از طریق اتاق های تعاونی بود نافی حضور تعاونی های روستایی، کشاورزی، تولید روستایی، سهامی زراعی و اتحادیه های آنها در مجامع، شوراها و سازمان های داخلی و بین المللی مرتبط و همچنین حل اختلاف و داوری فی مابین آنها مطابق مقررات موجود نیست.

همچنین برطبق تبصره 2 این ماده، نحوه تشکیل و فعالیت اتاق های تعاون استان و شهرستان براساس آیین نامه ای است که به تصویب مجمع عمومی نمایندگان اتاق تعاون ایران می رسد.

در تبصره 3 این ماده تصویب شد، وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه های اجرایی موظف هستند همکاری لازم را جهت صادرات کالا و خدمات به تعاونی ها به عمل آورند.

براساس تبصره 4 ماده 9 صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی بخش تعاونی فعل از طریق اتاق تعاون امکان پذیر است.

نمایندگان مجلس در تبصره 5 این ماده نیز مقرر کردند: اتخاذ تصمیم در مورد ثبت شعب اتاق در کشورهای خارجی با تایید وزارت امورخارجه امکان پذیر است.

در تبصره 6 این ماده نیز نمایندگان نحوه تشکیل و فعالیت مرکز داوری اتاق تعاون را براساس آیین نامه ای تعیین کردند که به تصویب مجمع عمومی اتاق تعاون ایران برسد و ارجاع به داوری اتاق تعاون باید در اساسنامه همه اشخاص حقوقی تعاونی درج شود.

با تصویب ماده 9 این طرح، ماده 57 قانون تعاونی ها اصلاح و 6 تبصره به آن الحاق شد.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده 10 این طرح مقرر کردند که در مواد 58 تا 63 قانون تعاونی ها عبارت هیات مدیره به عبارت هیات رییسه تغییر یابد.

نمایندگان در ادامه ماده 11 این طرح را با 181 رای موافق، 3 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 226 نماینده تصویب کردند.

براین اساس، مجمع نمایندگان اتاق تعاون حسب مورد در استان ها، شهرستان ها و مرکز و با حضور نمایندگان اتاق های تعاون و اتحادیه ها تشکیل می شود و هر نماینده با کارت عضویت معتبر دارای یک رای است.

نمایندگان همچنین با الحاق تبصره ای به ماده 11 این طرح تصویب کردند در ترکیب 7 نفره اتاق تعاون مرکزی حتی المقدور از انواع شرکت های تعاونی نظیر شرکت های تعاونی تولیدی و چندمنظوره، خدماتی و تامین نیاز مشاغل تولیدی و خدماتی، مسکن، اعتبار، مصرف، مرزنشینان، تعاونی های سهامی عام و فراگیر و سهام عدالت انتخاب شوند.

ماده 12 این طرح آخرین ماده ای بود که امروز نمایندگان آن را تصویب کردند.

براساس این ماده بند 6 ماده 61 قانون تعاون حذف و تبصره آن اصلاح شد.

با تصویب نمایندگان مجلس، مسوولیت تمامی امور اجرایی اتاق تعاون برعهده رییس اتاق است که ریاست هیات رییسه آن را هم برعهده دارد و جهت هماهنگی امور و پیگیری مصوبات فردی را به عنوان دبیرکل در اتاق تعاون ایران و دبیر در اتاق های شهرستان و استان با تصویب هیات رییسه انتخاب می کند.

ادامه بررسی این طرح 14 ماده ای به جلسه آتی مجلس موکول شد.

سیام(3)**2021**9132**1336
کد N81026

وبگردی