آفتاب
/دیپلماسی منطقه‌ای دولت یازدهم/

فلاحت‌پیشه: حل مسائل منطقه‌ای به ثبات روابط در عرصه بین‌الملل بستگی دارد

فلاحت‌پیشه: حل مسائل منطقه‌ای به ثبات روابط در عرصه بین‌الملل بستگی دارد

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران نباید روابط دوجانبه خود را فدای روابط منطقه‌ای و بین‌المللی کند و به عبارت دیگر باید شاخص‌های روابط دوجانبه را با همه کشورها تبیین کرده و براساس این شاخص‌ها ظرفیت‌های روابط را گسترش دهد.

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران نباید روابط دوجانبه خود را فدای روابط منطقه‌ای و بین‌المللی کند و به عبارت دیگر باید شاخص‌های روابط دوجانبه را با همه کشورها تبیین کرده و براساس این شاخص‌ها ظرفیت‌های روابط را گسترش دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در رابطه با دیپلماسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دولت یازدهم اظهار کرد: دیپلماسی دولت روحانی در عرصه روابط بین‌الملل را می‌توان در سه سطح «روابط دوجانبه»، «روابط منطقه‌ای» و «راوبط فرامنطقه‌ای» بررسی کرد. دستگاه دیپلماسی کشورمان در سطح اول به سایر کشورها می‌پردازد و تلاش می‌کند تا از ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را بکند.

وی افزود: «روابط منطقه‌ای» برای دستگاه دیپلماسی کشورمان در رتبه ای پس از«روابط دوجانبه» قرار دارد و این امر تا حد زیادی به روابط ایران در سطح بین‌المللی مربوط می شود. به عبارت دیگر «روابط دوجانبه» و مشخصا حوزه روابط ایران با 1+5 برای دولت روحانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حل بسیاری از مسائل منطقه‌ای ما به ثبات روابط ایران در عرصه بین‌المللی بستگی دارد، خاطرنشان کرد: به عقیده من این دیپلماسی درست است، زیرا سیاست ظریف در تعدیل اختلافات در سطح بین‌المللی می‌تواند منجربه افزایش و آزادسازی ظرفیت‌های راهبرد منطقه‌ای بشود. همچنین هرچند این روند قابلیت دفاع دارد، ولی از نظر زمانی آغاز اجرای توافق ایران و 1+5 می‌تواند آغازی برای سایر روابط منطقه‌ای دیپلماتیک ایران هم باشد که نباید به تاخیر بیافتد.

فلاحت‌پیشه افزود: جمهوری اسلامی ایران سعی دارد، روابط منطقه‌ای سازنده‌ای را درپیش بگیرد ولی بخش‌هایی از مسائل منطقه‌ای ناخواسته مبتنی بر اختلاف و رقابت است برای مثال می‌توان به روابط ایران و سایر کشورهای منطقه در رابطه با موضوع سوریه اشاره کرد که این امر در مسائل ژئوپلتیک کاملا طبیعی بوده و باعث شده است تا شاهد نوساناتی در برخی از مسائل راهبردی ایران باشیم.

وی در رابطه با راهبردهای حل مسأله سوریه و نقش ایران در این زمینه گفت: سوریه نقطه اختلافی جدی‌ای در بحث راهبرد منطقه‌ای است از سوی دیگر برخلاف آنچه به نظر می رسد که آمریکا‌یی‌ها با اکراه موضوع حضور ایران در نشست ژنو 2 را مطرح کرده‌اند، باید گفت ایران برای حضور در مذاکرات سوریه با مانع جهانی مواجه نبوده و مانع اصلی آن منطقه‌ای است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: برخی موانع منطقه‌ای که بر سر راه حضور ایران در اجلاس ژنو 2 وجود دارد ناشی از مسائلی است که متحدان منطقه آمریکا یعنی عربستان، کشورهای سلفی منطقه و حتی رژیم صهیونیستی آن را ایجاد می‌کنند زیرا آنها بر این باورند که حضور ایران در مذاکرات سوریه راهبردی عملی بوده و با توجه به تقابل راهبردی ایران و اسرائیل در کل منطقه از نظر آنها این حضور می‌تواند جایگاه‌ رژیم صهیونیستی در منطقه را تضعیف کند.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه رغبت زیادی در عرصه جهانی برای حضور ایران در اجلاس ژنو 2 وجود دارد، افزود: اگر آمریکا بتواند روابط خود در عرصه منطقه‌ای را با الگوهای جهانی منطبق کند، قطعا امکان حضور ایران در نشست ژنو 2 زیاد خواهد بود و اگر ایران در مذاکرات سوریه حضور یابد می‌تواند در حل مهمترین بحث اختلافی امروز خاورمیانه نقش داشته باشد و تلاش کند تا رقابت‌ها را از اختلاف و تنش به سطح دیپلماسی سوق دهد و این امر به سود کل منطقه خواهد بود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به دیپلماسی دولت یازدهم در قبال کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای گفت: به عقیده من ایران نباید روابط دوجانبه خود را فدای روابط منطقه‌ای و بین‌المللی کند و به عبارت دیگر باید شاخص‌های روابط دوجانبه را با همه کشورها تبیین کرده و براساس این شاخص‌ها ظرفیت‌های روابط را گسترش دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مشخصا 14 کشور همسایه ایران هرکدام ظرفیت‌های بالایی برای همکاری با ما دارند، به عنوان مثال روابطی که ایران با عراق دارد حداقل حدود 10 برابر تعامل ایران با آمریکا‌ی لاتین است یعنی جمهوری اسلامی ایران باید قطعا ظرفیت‌های کمی و سطح واردات و صادرات اقتصادی و غیره را درنظر بگیرد و به عقیده من دولت تا حدی در زمینه روابط دوجانبه کم کاری می‌کند و باید گروه‌های کارشناسی و عملیاتی تشکیل شده و هرچه زودتر امور مربوط به روابط دوجانبه را درپیش بگیرد.

انتهای پیام

کد N80990

وبگردی