آفتاب

خشونت و ناامنی میراث اشغالگران در عراق

خشونت و ناامنی میراث اشغالگران در عراق

تهران- ایرنا- خشونت ، ترور و ناامنی را بسیاری از صاحب نظران و جامعه شناسان محصول خلا ساختار اجتماعی،افول فرهنگ عمومی، بی عدالتی، زیاده خواهی گروهی ،تشدید فرقه گرایی و در نهایت حضور بیگانگان مسلط بر امور جوامع عنوان می کنند.

عراق از جمله کشورهایی است که به دلیل حضور نیروهای بیگانه و وقوع جنگ و اشغال در طول سالیان اخیر هیچ گاه روی آرامش به خود ندیده و به رغم استقرار دولت منتخب و مردمی همواره در معرض خشونت و ترور از سوی گروههای مسلح و تروریست وابسته که زاییده حضور بیگانگان و دخالت برخی کشورهای عرب منطقه در این کشور بوده و هست.

القاعده که آن را گروه دست ساز استکبار برای ایجاد ناامنی و مخدوش کردن چهره اسلام و مسلمان در جهان و مامور به کوبیدن بر طبل تفرقه و فرقه گرایی با رنگ و لعاب خشونت، ترور و ناامنی در منطقه خاورمیانه، عنوان می کنند،اکنون با کمک های مالی و تجهیزاتی برخی کشورهای منطقه نظیر ترکیه، عربستان و قطر حضور در عراق و سوریه بر تداوم این روند اصرار دارد.

مخاطبان در حوزه رسانه های سمعی و بصری، نوشتاری و مجازی در طول این سالها همواره متاثر اخبار جنگ، خونریزی، ناامنی در این کشورها هستند، اخباری که جز از منبع رسانه های مستقل هیچ گاه به علت واقعی بروز چنین اتفاقاتی نمی پردازد و صرفا با ارایه آدرس اشتباه به مخاطب تلاش در گمراهی آنان را در هدف دارند.

در حالی که عراق به عقیده بسیاری از صاحب نظران می بایست با استقرار دولت قانونی و خروج متجاوزان و اشغالگران از این کشور به سمت آرامش و ثبات رهنمون می شد، در این ایام دستخوش ناآرامی ها، حملات تروریستی و اقدامات کور ، گروههای تروریستی با نام ونشان القاعده و گروه های تکفیری شده است. رویکردی که بسیاری از آن به عنوان جای پای اشغالگران برای تداوم حضور در منطقه و توجیه آن برای تحت سیطره قرار دادن کشورهایی نظیر عراق عنوان می کنند.

اقدامات گروههای تروریستی تکفیری در عراق به تازگی در ناامن کردن و بعضا اشغال شهرهایی نظیر فلوجه و تاخت و تاز در استان الانبار رخ نمایی کرده است.اقداماتی که با شیطنت کشورهای حامی این گروههای تروریستی و تحریک برخی قبایل و عشایر این منطقه به بحث شیعه و سنی می رفت سوق داده شود که با هوشیاری مردم عراق این فتنه در آغاز پایان یافت.

همراهی عشایر و مردم منطقه بویژه سنی مذهب ها با ارتش و نیروهای دولتی در عراق برای سرکوب تروریست ها، گام جدی برای پاکسازی این بخش از عراق از لوث تررویست ها را پایه گذاری کرده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، وجود ناامنی و خشونت در عراق فارغ از مشکلات داخلی به دوره حضور اشغالگران در این کشور و ایجاد فضای مناسب برای استقرار گروههای مسلح و تروریستی و خلا دولت مستقر در عراق از سویی و زیاده خواهی برخی کشورهای عربی با مقاصد شوم سیاسی بازمی گردد. هرچند بسیاری از افراد و گروههای باقیمانده از رژیم سابق عراق نیز در تشدید و ایجاد وضعیت موجود با گروههای تروریستی نیز بی میل نشان نداده و از هر فرصتی برای انتقام گیری از مردم این کشور استفاده می کنند.

هر چند که اکنون گروههای تروریستی و تکفیری منافع بیگانگانان در منطقه را در معرض تهدید قرار داده و آنها را در صف برخورد با این گروههای جای داده است.

تداوم وضع موجود در عراق فارغ از تحمیل هزینه های بسیار انسانی و مالی بر مردم و جامعه این کشور، زیان های بسیاری نیز متوجه همسایگان عراق از جمله جمهوری اسلامی ایران کرده و آسیب های حضور گروههای تروریستی به دیگران صدمه می زند.

حمله به زایران عتبات عالیات، گروگانگیری، حملات تروریستی به اتباع دیگر کشورها که برای کمک و بازسازی این کشور در عراق حضور دارند،از اقداماتی است که دامنه خشونت و خونریزی را از جامعه این کشور به دیگران تعمیم داده است.

صاحب نظران حوزه روابط بین الملل معتقدند که برخورد جدی با تروریست ها و تقویت فرآیند امنیتی در عراق و تلاش برای ایجاد وفاق ملی می تواند چشم اندازی مطمئن برای ثبات آفرینی در این کشور را به همراه داشته باشد.

رویکردی که اکنون دولت ، ارتش و مردم عراق برای برخورد قاطع با تروریست ها و تکفیری های مزدور در کشورشان دارند.

خاورم**1010**1586
کد N80893

وبگردی