آفتاب
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم:

پایتخت سیاسی از تهران باید انتقال پیدا کند/انتقال پایتخت به معنای انتقال تهران نیست

 پایتخت سیاسی از تهران باید انتقال پیدا کند/انتقال پایتخت به معنای انتقال تهران نیست

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: موضوع انتقال پایتخت با توجه به مقوله‌ای به نام امنیت ملی و نیز مسائلی مانند آلودگی هوا و ترافیک که در تهران می‌گذرد، ضروری است

به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاری تسنیم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت انتقال پایتخت از تهران گفت: کسی نباید تصورکند که انتقال پایتخت به معنای انتقال تهران است.
 
کاظم جلالی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگا تسنیم در سمنان، با تأکید بر اینکه انتقال «تهران» به جائی دیگر بار مالی زیادی داشته و نیز کاری معنی است، افزود: البته انتقال پایتخت سیاسی کشور به نقطه دیگر امری واجب و ضروری است.
وی افزود: در دنیا نیز تجربیات مشابه در این زمینه وجود دارد، مانند پاکستان که اسلام آباد را برای پایتخت ایجاد کرد و قزاقستان که پایتخت خود را از آلماتی به آستانه برد و مالزی که پایتخت را به جایی به نام پوتراجایا منتقل کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: موضوع انتقال پایتخت با توجه به مقوله‌ای به نام امنیت ملی و نیز مسائلی مانند آلودگی هوا و ترافیک که در تهران می‌گذرد، ضروری است.
جلالی درباره دلایل و ضرورت‌های این انتقال گفت: بودن پایتخت در تهران سبب آلودگی، ترافیک، ازدحام و نابسامانی بیشترمی‌شود و می‌توان با انتقال پایتخت از تهران از بدتر شدن وضعیت آن پیش‌گیری کرد.
وی افزود: این شبهه نیز نباید وجود داشته باشد که مسئولان جمهوری اسلامی می‌خواهند دریک جای غیرآلوده زندگی کنند و مردم در منطقه آلوده باشند، این حرف درستی نیست.
حریم تهران مشخص نیست/تهران پایتخت اقتصادی و تجاری می‌ماند
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تهران می‌تواند به عنوان یک مرکز اقتصادی و تجاری باقی بماند ولی مرکزسیاسی آن باید انتقال پیدا کند، گفت: متأسفانه با تمرکزی که در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و دانش در تهران ایجاد شده، دیگر نمی‌توانیم این وضعیت را ادامه دهیم.
جلالی تصریح کرد: متأسفانه حریم شهر تهران هم مشخص نیست و هر شهرداری که آمد، مجبور شد برای اداره شهر تراکم بفروشد و یا منطقه جدیدی در تهران ایجاد کند تا بتواند آن را اداره کند.
وی گفت: با ادامه این روند جمعیت تهران روز به روز افزایش پیدا می‌کند، ساختمان‌هایش بیشتر شده و محدوده آن نیز گسترش پیدا می‌کند و باید جایی جلوی این روند را گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره گزینه‌هائی که برای انتقال پایتخت می‌شود در نظر گرفت با اشاره به گزینه‌های متعدد برای این مهم گفت: مطالعاتی را مرحوم کازرونی، (وزیر مسکن و شهرسازی سابق) همراه تیم خود در دوران بعد از وزارتش انجام داده که براساس آن شاهرود بهترین منطقه تشخیص داده شده است.
جلالی خاطرنشان کرد: مطالعات دیگری نیز انجام شده که منطقه و استان سمنان و نیز ایجاد منطقه جدیدی در محدوده سلفچگان را برای این منظور مناسب دانسته‌اند.
وی درباره ویژگی‌های پایتخت جدید تصریح کرد: پایتخت باید شهری شود با یک محدوده به طور کامل مشخص که آن محدوده به هیچ وجه افزایش پیدا نکند.
سقف جمعیت پایتخت جدید 500 هزار نفر باشد
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمعیت پایتخت سیاسی کشور نیز در دراز مدت باید فقط در حدود 500 هزارنفر باشد و نه اینکه از الان با 500 هزارنفرجمعیت کارش را شروع کند.
جلالی تأکید کرد: باید کل جمعیتی که برای پایتخت دیده می شود در چند دهه حداکثر به 500 هزار نفر برسد.
وی تأمین منابع آبی، دسترسی آسان و در نظر گرفتن ویژگی‌های شهرسازی را از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز پایتخت جدید کشور برشمرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: پایتخت پیشنهادی باید از یک وضعیت عرضی برخوردار باشد که از همان ابتدا بتوان با یک تقسیم بندی خاص کاررا انجام داد.
جلالی افزود: برای مثال محدوده وزارت‌خانه‌ها، سفارت‌خانه‌ها، پارلمان، ریاست جمهوری و رهبری مشخص باشد.
کد N80856

وبگردی