آفتاب

لیبی بار دیگر خواهان تحویل ساعدی قذافی از نیجر شد

لیبی بار دیگر خواهان تحویل ساعدی قذافی از نیجر شد

مقامات لیبیایی بار دیگراز مقامات نیجر خواستند تا ساعدی قذافی را به این کشور تحویل دهند، این درحالی است که مقامات نیجر نیز متعهد شدند تا از انجام هرگونه فعالیت سیاسی توسط وی در خاک نیجرعلیه لیبی ممانعت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی منابع آگاه در کنگره ملی لیبی (پارلمان) اعلام کرد: طی دیدار رسمی که روز پنج شنبه میان نوری ابوسهمین، رئیس کنگره ملی لیبی و محمد بازوم، وزیر خارجه نیجر در طرابلس برگزار شد، ابوسهمین استرداد ساعدی قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را که هم اکنون در نیجر به سر می‌برد خواستار شد.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود تاکید کردند: ابوسهمین در این دیدار اعلام کرده که مقامات لیبی اطلاعاتی را در دست دارند که نشان می‌دهد ساعدی قذافی در حال انجام برخی فعالیت‌ها علیه مقامات لیبی است.

این در حالی است که وزیر خارجه نیجر متعهد شد که اجازه هیچ گونه فعالیت سیاسی یا تبلیغاتی علیه لیبی را در داخل مرزهای کشورش به ساعدی قذافی نخواهد داد.

وی همچنین به رئیس کنگره ملی لیبی وعده داد که نیجر با توجه به اطلاعات موجود در نزد لیبی تحقیق در خصوص وضعیت سیاسی ساعدی قذافی را به عنوان یک پناهنده سیاسی مجددا آغاز کند.

از سوی دیگر صالح جعوده، عضو کمیته‌ امنیت ملی در کنگره ملی لیبی اعلام کرد: گزارشی از سوی سازمان اطلاعات لیبی منتشر شده که طبق این گزارش عبدالله منصور، آخرین مسئول دستگاه امنیت ملی معمر قذافی اخیرا با ساعدی قذافی در نیجر دیدار و با هدف سرمایه‌گذاری جهت بر هم زدن امنیت لیبی مبالغی را به وی اهدا کرده است.

وی افزود: ادامه این گونه فعالیت‌ها دور از انتظار نیست چرا که دولت لیبی قصد دارد وابستگان نظام قذافی را محاکمه کنند همانطور که عبدالله السنوسی، رئیس سابق سازمان اطلاعات لیبی در 19 ماه جاری محاکمه شد.

صالح جعوده تاکید کرد که براساس گزارش‌های امنیتی وابستگان رژیم قذافی با مورد هدف قرار دادن اماکن عمومی و نیروگاه‌های برق و اماکن این چنینی سعی در بر هم زدن امنیت در لیبی دارند.

ساعدی قذافی (38 ساله) در سپتامبر 2011 و چند هفته پیش از سقوط نظام معمر قذافی به نیجر رفت و در آنجا موفق به اخذ پناهندگی سیاسی شد و علی رغم درخواست‌های مکرر طرابلس جهت استرداد وی به مقامات لیبی نیجر از این کار سر باز زد.

محمد یوسف، رئیس جمهوری نیجر سال گذشته میلادی اعلام کرد که کشورش بنا به دلایل انسانی به ساعدی قذافی پناهندگی سیاسی اعطا کرده است.

این در حالی است که پلیس بین‌الملل (اینترپل) برای بازداشت ساعدی قذافی "کارت قرمز" صادر کرده است.

انتهای پیام

کد N80824

وبگردی