آفتاب

معترضان تایلندی در برگزاری انتخابات مقدماتی اختلال ایجاد کردند

معترضان تایلندی در برگزاری انتخابات مقدماتی اختلال ایجاد کردند

مقام‌های انتخاباتی تایلند اعلام کردند، معترضان ضد دولتی این کشور امروز (یکشنبه) بیش از نیمی از پایگاه‌های رای‌گیری در بانکوک را محاصره کرده، در آنها را با زنجیر بسته و انتخابات مقدماتی برای انتخابات مورد مناقشه هفته آتی را وادار به لغو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "یینگلاک شیناواترا"، نخست‌وزیر تایلند به امید مستحکم‌ کردن جایگاه خود در راس قدرت در مواجه با بیش از دو ماه اعتراضات، دوم فوریه (13 بهمن) سال جاری میلادی را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

حتی پس از هشدار دولت یینگلاک شیناواترا در مورد اینکه اگر افراد بخواهند در برگزاری انتخابات زود هنگام اختلال ایجاد کنند با حبس یا جریمه نقدی و یا هر دو مواجه می‌شوند، روند برگزاری انتخابات مقدماتی امروز احتمالا مشخص می‌کند که آیا انتخابات دوم فوریه طبق برنامه پیش می‌رود یا خیر.

در همین حال یکی از مقام‌های ارشد انتخاباتی در بانکوک گفت: حدود 20 پایگاه انتخاباتی از 50 پایگاه در بانکوک قادر به برگزاری انتخابات مقدماتی نیستند چرا که معترضان این پایگاه‌ها را محاصره کرده و آن‌ها را بسته‌اند.

پس از آنکه یکی از دادگاه‌های قانون اساسی روز جمعه حکمی را اعلام کرد که احتمال به تاخیر افتادن انتخابات را مطرح می‌کند، هنوز مشخص نیست که آیا این انتخابات زودهنگام طبق برنامه انجام می‌شود یا خیر.

کمیسیون انتخابات تایلند نیز خواستار به تعویق افتادن تاریخ برگزاری انتخابات زود هنگام شده و اعلام کرد، اوضاع این کشور برای انجام انتخابات بسیار نابسامان و ناآرام است. معترضان ضد دولتی خواستار ایجاد یک "شورای مردمی" غیر منتخب هستند تا بر دوره‌ای از اصلاحات پیش از برگزاری انتخابات آتی نظارت کند.

معترضان امروز پرچم تایلند را تکان داده و با مسدود کردن ورودی‌های چندین پایگاه انتخاباتی مانع فعالیت‌ آن‌ها شدند و این در حالی است که دیگر معترضان کامیون‌های شش چرخ را در خارج از پایگاه‌های انتخاباتی پارک کرده تا دسترسی به آن‌ها را مسدود کنند.

پل چمبرز، مدیر تحقیقات در موسسه مربوط به امور جنوب شرق‌ آسیا گفت: مختل کردن انتخابات مقدماتی انگیزه اعلام به تعویق افتادن انتخابات دوم فوریه را بیشتر می‌کند. توانایی افرادی که امروز مانع انتخابات مقدماتی شده‌اند احتمالا نشانه‌ای از اتفاقاتی است که هفته آینده رخ می‌دهد؛ یعنی تصمیم در مورد به تعویق انداختن انتخابات به دلیل عدم توانایی برگزاری مناسب انتخابات زودهنگام.

وی افزود: به تعویق انداختن انتخابات دست کم تنش‌ها را به طور موقت از بین می‌برد. کاملا مشخص است که انتخابات دوم فوریه نمی‌تواند در بخش‌هایی از بانکوک و جنوب کشور برگزار شود و این اقدام تنها هزینه‌هایی از جمله خشونت و هدر رفتن پول مالیات دهندگان را به همراه خواهد داشت.

یینگلاک قرار است روز سه‌شنبه با مقام‌های کمیسیون انتخابات دیدار کرده و درباره این مساله که آیا انتخابات را به تعویق بیندازد یا خیر، مذاکره کنند. حزب مخالف "دموکرات" اعلام کرده که این انتخابات را تحریم می کند.

اوایل امروز اختلال‌هایی نیز در پایگاه‌های رای گیری خارج از بانکوک به وجود آمد و چندین پایگاه در جنوب کشور بسته شدند. در برخی نقاط معترضان مانع ورود مقام‌های انتخاباتی به پایگاه‌های رای گیری شدند.

حدود 49 میلیون تن از 66 میلیون جمعیت کل تایلند واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند و حدود 16 / 2 میلیون تن تنها برای این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N80786

وبگردی