آفتاب

تونی بلر: افراط‌گرایی مذهبی ریشه جنگ‌های قرن 21 است

تونی بلر: افراط‌گرایی مذهبی ریشه جنگ‌های قرن 21 است

نخست‌وزیر پیشین انگلیس در مقاله‌ای به افراط‌گرایی مذهبی به عنوان ریشه تمام جنگ‌ها در قرن 21 اشاره کرد و از دولت‌های جهان خواست تا تاکتیک‌های جنگی و مقابله‌ای خود را تغییر دهند.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس در مقاله‌ای به افراط‌گرایی مذهبی به عنوان ریشه تمام جنگ‌ها در قرن 21 اشاره کرد و از دولت‌های جهان خواست تا تاکتیک‌های جنگی و مقابله‌ای خود را تغییر دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس در مقاله‌ای در روزنامه آبزرور بار دیگر مساله واکنش غرب به تروریسم را مطرح کرد و از رهبران جهان درخواست کرد تا افراط‌گرایی مذهبی را به عنوان بزرگترین عامل درگیری‌ها در سراسر جهان بشناسند.

وی با اشاره به جنگ‌ها و خشونت‌ها از سوریه تا نیجریه و فیلیپین نوشت: یک مساله کاملا مشخص و واضح است؛ انجام اقدامات تروریستی از سوی افرادی صورت می‌گیرد که از مذهب سوءاستفاده می‌کنند. این تحریف مذهب است.

بلر با اعلام این مساله که افراط‌گرایی مذهبی یکی از خطرناک‌ترین پیامدها است و در عصر آنلاین و اینترنت به راحتی و سهولت گسترده می‌شود، نوشت: جنگ‌ها و نبردها در قرن 21 کمتر همانند قرن بیستم، محصول ایدئولوژی سیاسی افراطی است، اما مردم جهان به راحتی می‌توانند به خاطر اختلافات مذهبی یا فرهنگی به جان هم بیفتند و بجنگند.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس که در جریان جنگ 2003 در عراق زمام امور این کشور اروپایی را بر عهده داشت، اذعان کرد که آرمان‌ها و خواسته‌های قبلی برای اشاعه دموکراسی و ‌آزادی بیشتر بر مسائل سیاسی متمرکز بود، اما منابع نزدیک به بلر تاکید دارند که وی در مصاحبه‌های پیشین خود به اشتباهات و خطاهای غرب در عراق اذعان نکرده بود.

تونی بلر در ادامه مطلب خود نوشت: در آینده، هدف باید تغییر سیاست دولت‌ها باشد تا اقدامی مناسب برای مقابله با افراط‌گرایی مذهبی به عنوان مساله‌ای که هم به سیاست و هم به مذهب مربوط می‌شود، صورت گیرد. بدین وسیله ما می‌توانیم به ریشه این دیدگاه نادرست از مذهب که در حال ریشه دواندن و اشاعه یافتن است،‌ دست پیدا کنیم و آن را به دستور کار اصلی و اولیه رهبران جهان بدل کنیم تا به صورت مشترک با آن مقابله کنند. این همان کشمکش و تلاشی است که تازه شروع شده است.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس به این مساله اشاره کرد که ترویج مدارای مذهبی هم در داخل انگلیس و هم در سایر کشورها، کلید یک برون‌داد و نتیجه صلح‌آمیز در سراسر جهان در قرن 21 محسوب می‌شود.

بلر از این مقاله برای اعلام ایجاد یک نشست جدید آنلاین و پایگاه داده‌ای تحت امتیاز و کنترل "بنیاد مذهب بلر" با همکاری دانشکده الهیات هاروارد استفاده کرده و امیدوار است که این نشست آنلاین به یک منبع پیشروی جهانی اطلاعات و داده‌ها درباره مذهب و جنگ‌ها بدل شود.

وی همچنین نوشته است: در حالی که غرب نیاز دارد برای انجام تمهیدات امنیتی برای حفاظت از خود اقدام کند، به مساله ریشه افراط‌گرایی توجهی ندارد.

بلر در مقاله خود به صورت مستقیم به ناآرامی‌ها و درگیری‌های بر جای ماندن در پی حمله به عراق اشاره کرد و نوشت: در تمام منطقه و عراق، جایی که درگیری‌های فرقه‌ای حق مردم را برای داشتن دموکراسی در آینده تهدید می‌کند، این‌چنین مداخله‌های نظامی خارجی، به صورت موثری نیاز است.

انتهای پیام

کد N80734

وبگردی