آفتاب

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه: مذاکرات اصلی دوشنبه آغاز می‌شود

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه: مذاکرات اصلی دوشنبه آغاز می‌شود

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوری گفت، مذاکرات رسمی میان این ائتلاف و دولت دمشق درباره تشکیل دولت انتقالی روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوی الصافی، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوری در کنفرانس خبری خود در ژنو گفت: ایجاد مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه به حمص از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث امروز ما با هیأت دولت سوریه به میانجی‌گیری اخضر ابراهیمی بود. این شهر نزدیک به 10 ماه است که در محاصره قرار دارد و محموله‌های دارویی و غذایی وارد این شهر نمی‌شود. مذاکرات بشردوستانه درباره حمص در چارچوب موضوع ایجاد مسیرهای ارسال بشردوستانه و مقابله با عملیات محاصره سوری‌هاست.

وی ادامه داد: آنچه که امروز گذشت و فردا می‌گذرد، مقدمه ای برای مذاکرات است. مذاکرات رسمی روز دوشنبه آغاز خواهد شد و گفت‌وگوهایی که تاکنون رخ داده در حد رایزنی و بررسی های مقدماتی درباره دو موضوع ایجاد مسیرهای امن برای ارسال کمک های بشردوستانه و موضوع آزادی بازداشت شدگان در نظام سوریه و اسرای نظام سوریه نزد ارتش آزاد است.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوری تصریح کرد: هدف اساسی این مذاکرات عملی کردن بیانیه ژنو 1 و مشخصا آغاز مرحله انتقالی و حرکت از دولت یک فرد به یک دولت دموکراتیک و قانونی و بازخواست مجرمان جنگی است. مذاکرات روز دوشنبه درباره تشکیل دولت انتقالی خواهد بود و بررسی این مسأله موضوع اساسی ما با هیأت نظام سوریه است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی سما مبنی بر این که "چرا با برگزاری انتخابات در سوریه مخالفت می‌کنید و چرا با برگزاری انتخابات اعتبار خود را در میان شهروندان این کشور آزمایش نمی کنید و دوم این که چرا در مسأله بشر دوستانه فقط درباره شهر حمص مذاکره می کنید و حاضر نیستید درباره مناطق دیگر تحت محاصره نظیر نپل و زهرا مذاکره کنید؟"، گفت: هدف قیام مردمی در سوریه تشکیل نظام دموکراتیک مبتنی بر انتخابات آزاد و سالم است. شکی در این نیست هر انتخاباتی به نتیجه دموکراتیکی منجر نمی‌شود. انتخابات در سوریه همیشه تحت سیطره سازمان های امنیتی قرار داشته است. این سازمان ها تصمیم می گیرند چه کسی خود را نامزد کند یا نکند. این سازمان ها به برگزار کنندگان انتخابات دستور می دهند که در نتیجه انتخابات دخالت کنند که این وضع هم‌سو با اراده ملت سوریه نیست. در دوران حکومت حافظ اسد وی همیشه در انتخابات با رای 99.99 درصد پیروز می‌شد و این نوع آمار شبیه رژیم‌های دیکتاتوری است.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوری ادامه داد: بعید است در نظام‌های دموکراتیک، فردی با این آمار به پیروزی برسد. ما درباره مسائل بشردوستانه خواهان ایجاد مسیرهای انسانی به کل مناطق سوریه هستیم و کمک رسانی به حمص می تواند جدیت نظام سوریه را در این مذاکرات نشان دهد. در صورتی که نظام سوریه نتواند کمک های غذایی و دارویی را به افراد بیمار و گرسنه این شهر برساند ما در برابر یک مشکل اساسی دال بر این قرار خواهیم داشت که نظام سوریه بر گزینه نظامی تاکید دارد و توجهی به راه حل سیاسی ندارد.

لوی الصافی گفت: ما امروز و فردا درباره موضوعات انسانی گفت‌وگو می کنیم که موضوع اصلی مذاکرات ما نیست. این مذاکرات درباره تشکیل دولت انتقالی برای حرکت از یک دولت تحت سطله یک فرد به سوی تشکیل دولت تحت سطله ملت است. ممکن است در آینده گفت‌وگوهایی درباره موضوعات مختلف به موازت مذاکره اصلی درباره تشکیل دولت انتقالی داشته باشیم. ما برای گفت‌وگو جهت ارسال کمک های بشردوستانه وارد ژنو نشده‌ایم و خواهان گفت‌وگو درباره آینده سوریه، تشکیل دولتی دموکراتیک، آزادی احزاب با انتخابات آزاد و سالم به دور از سلطه شبه‌نظامیان و سازمان های امنیتی هستیم که مردم را بدون هیچ مجوز قضایی می‌کشند و بازداشت می کنند.

لوی الصافی در پاسخ به پرسش خبرگزاری روسی ایتارتاس درباره وضع مذاکرات روز دوشنبه درباره تشکیل دولت انتقالی گفت: در حال حاضر گفت‌وگوهای مقدماتی درباره ارسال کمک های بشردوستانه به برخی از مناطق سوریه داریم که این گفت‌وگوها بر اساس اجرای برخی از بندهای بیانیه ژنو 1 است. این بند بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید دارد تا شهروندان این کشور به دلیل نرسیدن غذا جان خود را از دست ندهند. به دلیل نبود مواد غذایی در برخی از مناطق سوریه زنان و کودکان این کشور می‌میرند.

انتهای پیام

کد N80386

وبگردی