آفتاب

روسیه نسبت به تحمیل هر گونه طرح صلح درباره سوریه هشدار داد

روسیه نسبت به تحمیل هر گونه طرح صلح درباره سوریه هشدار داد

مسکو - ایرنا- ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه، با بیان اینکه گفت وگو میان دولت سوریه و مخالفان آن برای نمایندگی واقعی (جامعه این کشور) نیاز به توسعه دارد، نسبت به هرگونه اقدام برای تحمیل برنامه صلح به طرف های گفت وگو هشدار داد.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز شنبه در مصاحبه با کانال تلویزیونی ˈوستیˈ روسیه افزود: ما نمی توانیم همه مسوولیت آنچه را که اتفاق می افتد را بپذیریم. ما با آمریکا و سازمان ملل در این باره همکاری می کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، سه عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل متشکل از چین، انگلیس و فرانسه همراه با کشورهای عربی تا آنجا که مفید باشد، ما را کمک می کنند.

وی ادامه داد: بدیهی است که ابتکار روسی- آمریکایی (مبنی بر برگزاری نشست ژنو-2) تلاش ها در این زمینه را مستحکم کرد، زیرا وضعیت در سوریه قبل از آن از کنترل خارج شده بود.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: اگر بخواهم به طور قاطع و در حمایت از تشکیل چنین نشستی سخن بگویم، باید اضافه کنم که ابتکار مشترک روسیه و آمریکا آمادگی خود را برای برانگیختن حمایت شرکای ما از ایده برگزاری نشست (ژنو2) به نمایش گذاشت.

وی افزود: در نتیجه این کوشش ها ما موفق شدیم کسانی را که امروز در نشست ژنو2 شرکت دارند به مونترو بیاوریم، البته همان طور که پیش از این گفته ام این طیف همه سوریه را دربرنمی گیرد و تنها گام نخست است.

وی اضافه کرد: این فرآیند باید توسعه یابد و گفت وگوها میان دولت سوریه و مخالفان آن برای انعکاس حقیقی این روند گسترش یابد.

لاوروف اضافه کرد: گذشت هشت ماه از طرح ابتکاری روسیه و آمریکا برای برگزاری نشست ژنو-2 نشان می دهد که با وجود اراده سیاسی دو کشور همه چیز به آن سرعتی که ما دوست داریم، پیش نمی رود.

وی در عین حال نسبت به هر گونه اقدام برای تحمیل طرح صلح به طرف های گفت و گوی مسایل سوریه هشدار داد و تاکید کرد که آنان باید خودشان به سازش برسند.

وی گفت: ما طرف های سوری را به سمت مذاکره برای دستیابی به یک توافق سوق می دهیم. ممکن است این روند کاملا بومی به نظر برسد، اما راهی جز این نیست. می توان طرف های گفت وگو را برای نشست پشت میز مذاکره و دستیابی به یک سازش تحت تاثیرقرار داد و یا به آنان تلنگر زد و تنها به انتظار پایان وقت ننشست.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: نمی توان در این مساله ورود کرد و طرح های مشخصی را روی میز مذاکره کنندگان گذاشت، زیرا چنین اقدامی به مانند مهندسی اجتماعی است که تاکنون نتیجه خوبی نداشته است.

وی افزود: در نشست ژنو-2 چیزی درباره رفتن کسی گفته نمی شود، بلکه قرار است در این نشست خود سوری ها در مورد ترکیب و شاخص های قابل قبول دوره گذر به توافق برسند.

وی تشریح کرد: نکته مهم دیگر درباره نشست ژنو-2 این است که پس از دستیابی به یک راه حل در آن از نهادهای سوری موجود مانند ارتش، سازمان اطلاعات پس از دستیابی به توافق صیانت می شود. همه می گویند چنانچه تغییر رژیم سوریه تنها هدف نشست ژنو-2 باشد، هرج و مرج این کشور را فرا خواهد گرفت، چیزی که بعضی ها به دنبال آن هستند.

لاوروف گفت: پیش از این هرج و مرج به اندازه کافی (در سوریه) اتفاق افتاده است. اما در این مورد (تغییر رژیم) همه چیز به مانند ریزش بهمن به فروپاشی منجر خواهد شد، اتفاقی که هیچکس آرزوی وقوع آن را ندارد.

وی افزود: همه می دانند که نظم موجود در سوریه باید حفظ شود.

اروپام/518**1368**
کد N80307

وبگردی