آفتاب

با وجود تلاش‌های نظامی، طالبان بر شمال کابل حکومت می‌کند

با وجود تلاش‌های نظامی، طالبان بر شمال کابل حکومت می‌کند

رسوایی در مورد کشته شدن غیرنظامیان افغان در حمله هوایی اخیر آمریکا یادآوری ناخوشایندی از این مساله است که چگونه جنگ افغانستان با شکست تلاش‌های نظامی نیروهای ناتو و افغان برای باز پس‌گیری مناطق تحت کنترل طالبان گسترش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس گزارش‌های دولت افغانستان، عملیات مشترک اوایل ماه جاری میلادی برای از بین بردن شبه‌نظامیان در ولایت پروان در نزدیکی شمال کابل باعث کشته شدن 12 غیرنظامی از جمله زنان و کودکان شد.

طالبان دو روز پس از این حمله هوایی دست به حمله‌ای انتحاری در رستورانی در کابل زد و باعث کشته شدن 21 تن از جمله 13 خارجی شد. این اقدام بر افزایش تهدیدها برای دولت کابل تاکید داشت.

یکی از سخنگویان طالبان گفت، این حمله انتحاری اقدامی تلافی جویانه در رابطه با حمله هوایی اخیر بوده است.

این کناره‌گیری سیاسی از عملیات مقابله با طالبان در منطقه "سیاگرد" توجهات را به این مساله معطوف کرده که چطور همزمان با خروج نیروهای ناتو در پایان سال جاری میلادی، کابل به جنگ نزدیک‌تر شده و افغانستان را وادار کرده تا برای از بین بردن این شبه‌نظامیان تنها به ارتش و نیروی پلیس خود تکیه کند.

والی این ولایت به خبرگزاری فرانسه گفت، پایگاه‌های شبه‌نظامیان طالبان مرتبط با القاعده از این حمله شدید هوایی و زمینی 24 ساعته جان سالم به در برده و این مساله برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آوریل سال جاری میلادی در برخی مناطق بسیار خطرناک است.

بشیر سلنگی، والی ولایت پروان افزود: عملیات‌های نظامی سال گذشته در ماه جاری میلادی صورت گرفته اما عملیاتی وجود ندارد که به طور قاطعانه طالبان را ریشه‌کن کند. دو منطقه وجود دارد که شبه‌نظامیان در آنجا در امنیت هستند. به دنبال آمدن طالبان‌ها از پاکستان وضعیت امنیتی در سه سال گذشته وخیم‌تر شده است.

در اقدامی به منظور پاکسازی شبه‌نظامیان عملیات نظامی مشترکی با حضور نیروهای ویژه آمریکا 15 ژانویه سال جاری میلادی صورت گرفت. تلفات غیرنظامی در این عملیات تنش‌های میان آمریکا و افغانستان را تشدید کرد.

سلنگی 50 ساله که پیش از والی شدن یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان ضد طالبان بود، گفت: هدف اصلی این عملیات از بین بردن یکی از مراکز طالبان بود. نیروهای امنیتی تعدادی از تپه‌ها را تصرف کردند در نتیجه شبه‌نظامیان به روستاها رفته و مبارزات به اطراف خانه‌ها کشیده شد. دو تن از شورشیان ارشد به همراه چهار تن دیگر از شبه‌نظامیان طالبان در این عملیات کشته شدند.

هدف بزرگ بعدی شبه‌نظامیان طالبان احتمالا انتخابات ریاست جمهوری پنجم آوریل خواهد بود که یک آزمون مهم برای ثبات در افغانستان پس از 13 سال مداخله نظامی تحت رهبری آمریکا در این کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N80230

وبگردی