آفتاب
/گزارش خبرنگار ایسنا از ژنو/

مخالفان سوری آنچه را که در جنگ به دست نیاوردند در مذاکرات نیز نخواهند گرفت

مخالفان سوری آنچه را که در جنگ به دست نیاوردند در مذاکرات نیز نخواهند گرفت

منطق گفت‌و‌گوی دولت سوریه در مذاکرات امروز ژنو2 نشان داد که به رغم پذیرش مقدماتی بیانیه ژنو 1 و نه اجرای آن، چیزهایی را که مخالفان در جنگ به دست نیاورده‌اند را در مذاکرات سیاسی نیز به آنها نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به ژنو، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب درمورد سوریه، در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که هیئت سوری خواستار تعدیل برخی از بنود ژنو 1 است.

برخلاف آن چه که مخالفان می گویند ژنو 1 هرگز مبنایی برای ژنو 2 نمی‌شود؛ دلایل آن روشن است. زمانی که ژنو 1 برگزار شد شرایط میدانی سختی برای دولت و ارتش سوریه درجریان بود. در آن زمان دمشق، حمص و درعا تقریبا در محاصره مجموعه‌های مسلح مخالف نظام قرار گرفته بود و آنها از کشورهای حامی خود از جمله امریکا، قطر، ترکیه و عربستان سعودی می خواستند که هیچ نیازی برای برگزاری کنفرانس ژنو 1 نیست و وعده داده بودند که در کمتر از دو ماه کلید دمشق را به آنها تحویل خواهند داد.

همه موازنه‌ها امروز در ژنو 2 دگرگون شده و این مخالفان هستند که در موضع ضعف شدید قرار گرفته‌اند و برعکس این مجموعه‌های مسلح هستند که یا در محاصره قرار گرفته‌اند و یا آن که با وضعیت بحرانی مواجه‌اند. با این همه ژنو 1 هیچ تصریحی بر این ندارد که نظام دمشق اختیارات قانونی خود را ترک و به مخالفان تحویل دهد و اگر قرار بر این بود که چنین اتفاقی بیفتد، دیگر چه لزومی به برگزای مذاکرات ژنو 2 بود.این همان منطقی هست که لاورف وزیر خارجه روسیه نیز بارها بر آن تاکید کرده است و از آن دفاع می‌کند.

دولت سوریه تلاش دارد تا در مذاکرات مستقیم با مخالفان این نکته را تفهیم کند که تعیین تکلیف برای آینده سوریه در دمشق صورت می گیرد نه در ژنو و نه در هیچ جایی خارج سوریه.

برهمین اساس، هیئت دولت سوریه تا کنون وارد بحث‌های استراتژیک و حساس نشده است و نپذیرفته است که وارد گفتگوهایی مثل بحث بر سر دولت انتقالی شود بلکه در صدد است تا میزان التزام هیئت مخالفان را به مذاکرات مستقیم و دستاوردهای آن بسنجد؛ در همین حال در تلاش است تا به اخضر ابراهیمی نشان دهد که وزن واقعی مخالفان در داخل و خارج سوریه چقدر است زیرا اگر ثابت شود که آنها صاحب اراده واقعی در بین مجموعه‌های مسلح در خاک سوریه نیستند آنگاه باید شکل و ماهیت هیئت مخالفان تغییر کند و این چیزی است که احتمال وقوع آن در مراحل بعدی مذاکرات پس از پایان این دور از گفتگوها در ژنو بسیار زیاد است.

انتهای پیام

کد N80168

وبگردی