آفتاب

کرزی، آمریکا را عامل تداوم ناامنی در افغانستان دانست

کرزی، آمریکا را عامل تداوم ناامنی در افغانستان دانست

همشهری آنلاین: حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، آمریکایی‌ها را به ایجاد ناامنی در افغانستان متهم کرد و گفت: این فریب است اگر از یک طرف ناامنی ایجاد کنند و از طرف دیگر کمک‌های مالی برای تجهیز ارتش و نیروهای امنیتی افغان اختصاص دهند تا در داخل افغانستان همواره جنگ ادامه داشته باشد.

جهان > آسیا- همشهری آنلاین:
حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، آمریکایی‌ها را به ایجاد ناامنی در افغانستان متهم کرد و گفت: این فریب است اگر از یک طرف ناامنی ایجاد کنند و از طرف دیگر کمک‌های مالی برای تجهیز ارتش و نیروهای امنیتی افغان اختصاص دهند تا در داخل افغانستان همواره جنگ ادامه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، حامد کرزی روز شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در کابل گفت: اگر آمریکا می‌خواهد با افغانستان پیمان امنیتی امضا کند و هزینه‌های ارتش و نیروهای نظامی ما را بدهد تا نیروهای افغان در روستاها همواره در حال جنگ باشند، هرگز ما این رویه را قبول نداریم.

کرزی گفت: خارجی‌ها تلاش می‌کنند در داخل افغانستان همواره جنگ باشد، چنانکه در 30 سال گذشته افغانستان با جنگ در داخل وطن خود گرفتار بوده است.

رییس جمهور افغانسان در ادامه تاکید کرد پیمان امنیتی باید باعث صلح در افغانستان شود نه ادامه جنگ و هر روز کسی به نام طالب و کسی به نام حمله بر طالب، کشته شوند.

رییس جمهور افغانستان در بخش دیگری از سخنانش کلید صلح در افغانستان را در دستان آمریکا و پاکستان دانست و گفت: موضوع طالبان یک مسئله داخلی است و آمریکا حق مداخله در آن را ندارد، آمریکا برای مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شد تا با آن مبارزه کند، بارها هم اعلام کرده است که با طالبان جنگ ندارد، پس آمریکا بگوید که به دنبال چه کسانی در کشور ماست.

وی با تاکید بر اینکه ما بارها گفته ایم که مرکز ترویسم در پاکستان است، اگر غیر از این است برای ما روشن کنند، گفت: طرف کیست، اگر طرف طالب است در این صورت مساله داخلی است، اگر خارجی است ان خارجی کیست در این جنگ با چه کسی طرف هستیم، اگر از پایگاه بیرونی می آیند، امریکا باید به عنوان یک متحد، مشخص کند آن پایگاه کجاست و چطور وارد افغانستان می شوند.

رییس جمهور افغانستان در ادامه به دخالتهای آشکار کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری پیشن افغانستان پرداخت و به کتاب خاطرات رابرت گیتس نیز اشاره کرد.

کرزی در ادامه زندان بگرام را که سالها در اختیار نیروهای آمریکایی در افغانستان بود، کارخانه طالب سازی نامید گفت زندان بگرام بر اساس اطلاعاتی که من دارم کارخانه طالب سازی است.

رییس جمهور افغانستان گفت: بگرام جایی بود که انجا مردم بی گناه زندانی می‌شدند با شکنجه و آزار و اذیت و توهین نفرت پیدا می‌کردند و وارد جنگ بر علیه خاک، وطن و دولت خود می‌شدند.

کرزی افزود: در سال 2008 حدود 6 سال پیش زمانی که آقای جو بایدن سناتور و رییس کمیسیون ارتباط خارجی سنا و کاندید ریاست جمهوری آمریکا بود، در گفت وگویی با چند سناتور آمریکایی آقای بیل گراهام سناتور آمریکایی گفت که ما تعداد زیادی از مردم شما را زندانی می کنیم حتی اگر شک کوچکی به کسی داشته باشیم او را دستگیر و زندانی می‌کنیم.

کرزی خاطر نشان کرد: من به او گفتم این کاری بود که شوروی انجام داد و باعث جهاد در افغانستان شد من نمی‌گذارم شما چنین کاری را بکنید، او به من گفت شما یک نفر هستید و نمی‌توانید جلوی ما را بگیرید.

رییس جمهور افغانستان در ادامه گفت: نمی گذاریم یک آمریکایی برای اهداف خود مردم افغانستان را به زندان بگرام بیاندازد و وی را بر ضد مردم خود بسیج کند.

رییس جمهور افغانستان در ادامه از حیف و میل کمک های خارجی به افغانستان انتقاد کرد و گفت از نحوه هزینه شدن کمک‌های خارجی در افغانستان راضی نبودیم زیرا آن رویه باعث فساد در افغانستان شد و پول ها به خارج انتقال داده شد.

کرزی از کمک کننده های افغانستان خواست تا کمک های شان را به دولت افغانستان تحویل دهند تا به نحو مطلوبی هزینه شود.

وی در خاتمه گفت:زمانی افغانستان ساخته خواهد شد که با زحمت و تلاش افغان‌ها آباد شود.

کد N80139

وبگردی