آفتاب
/گزارش خبرنگار ایسنا از ژنو/

مذاکرات ژنو 2: آتش بس و پایان محاصره حمص

مذاکرات ژنو 2: آتش بس و پایان محاصره حمص

هیئت سوری امروز (شنبه) در مذاکرات با هیات مخالفان در یک اقدام تاکتیکی ریاست خود را تغییر داد و بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل به جای ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نشست و مذاکرات را ادامه داد. این اقدام اعتراض هیات مخالفان را به همراه داشت چرا که آنها معتقدند دولت سوریه عمدا سطح مذاکرات را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این تغییر در هیات سوری از آن رو صورت گرفته است تا به طرف مقابل نشان دهد که سطح مذاکرات باید فنی شده و از چهارچوب سیاسی خارج شود؛ علاوه بر آن از نگاه دولت سوریه دلیلی ندارد تا یکی از مقامات عالی رتبه حکومت سوریه در مقابل هیاتی بنشیند که چندین بار ترکیب خود را عوض کرده و فردی را به ریاست هیات نشانده‌اند که فاقد وزنه سیاسی در بین ائتلاف مخالفان نظام است.

امروز هم چنین بحث آتش بس و پایان محاصره برخی از شهرها و روستاها به میان آمد. از جمله هیات مخالفان از طرف مقابل خواسته است تا به محاصره شهر حمص پایان داده و ارسال کمک‌های انسانی را تسهیل و خروج مجموعه‌های مسلح وابسته به ائتلاف را تضمین و تسهیل کند.

این در حالی است که از نگاه دولت سوریه درخواست آتش بس و پایان محاصره از سوی مخالفین به حمص محدود شده زیرا آنها تلاش دارند تا به هر وسیله ممکن مجموعه‌های مسلح خود را از این منطقه به سلامت خارج کنند.

در مقابل این سوال وجود دارد که اگر دولت سوریه به محاصره حمص خاتمه دهد آنگاه آیا محاصره مناطقی مثل فوعه، نبل و الزهراء در نزدیکی حلب که بیش از 9 ماه در محاصره مجموعه‌های مسلح است خاتمه می‌یابد؟ براساس اطلاعات موجود در پی درگیری‌ها و نبردهای مسلحانه اخیر بین مجموعه‌های مسلح، نیروهای وابسته به جبهه اسلامی اخیرا به محاصره فوعه، نبل و الزهراء خاتمه داده و نیروهای خود را برای جنگ با داعش به جاهای دیگری منتقل کرده و در مقابل نیروهای داعش محاصره این سه منطقه را که شیعه نشین هم هستند، ادامه داده‌اند.

سوال هیات سوری اینجا است که اگر ارتش سوریه به محاصره حمص پایان دهد آیا ائتلاف مخالفان قادر است تضمین دهد که مناطقی از این دست نیز از محاصره مجموعه‌های مسلح خارج شود؟

در همین نقطه است که هیات دولت سوریه در ژنو طرف مقابل را به یک چالش جدی کشانده است تا نشان دهد که هیات ائتلاف مخالفان نظام هیاتی سیاسی هستند که بر بسیاری از امور میدانی و صحنه‌های نبرد تسلط ندارند و این مجموعه‌های مسلح تروریستی مستقل از ائتلاف هستند که زمام امور را به دست دارند. از همین جا هیات دولت سوریه به ریاست بشار جعفری این بحث را مطرح کرده‌اند که موضوع مبارزه با تروریسم و مجموعه‌های مسلح تکفیری باید در دستور کار قرار گیرد تا راه برای اجرای برخی مطالبات باز شود.

انتهای پیام

کد N80123

وبگردی