آفتاب

نخست‌وزیر مالزی: مسیحیان به ممنوعیت استفاده از کلمه "الله" توجه کنند

نخست‌وزیر مالزی: مسیحیان به ممنوعیت استفاده از کلمه "الله" توجه کنند

نخست‌وزیر مالزی با تاکید بر این مساله که مسیحیان این کشور باید از قوانینی که آنها را از استفاده از کلمه "الله" ممنوع می‌سازد، تبعیت کنند، به سکوت خود در رابطه با اختلافات مسلمانان و مسیحیان که نگرانی‌ها نسبت به بروز درگیری مذهبی را افزایش داده است، پایان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اظهارات نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی نگرانی مسیحیان را به همراه داشت. آنها این مساله را نمونه‌ای از افزایش تعصبات اسلامی می‌دانند که خدشه‌دار شدن تصویر میانه‌رو را به دنبال دارد و اکثریت مسلمانان این کشور را تهدید می‌کند.

محافظه‌کاران مسلمان از جمله پادشاه مالزی اخیرا درخواست کرده‌اند، مسیحیانی که به زبان مالایی صحبت می‌کنند از کلمه "الله" استفاده نکنند چرا که این واژه به مسلمانان اختصاص دارد.

مسلمانان مالزی از کلمه جلاله "الله" در عبادت‌هایشان بسیار استفاده می‌کنند.

اختلاف بر سر استفاده از کلمه جلاله الله در سال 2010 میلادی باعث ایجاد درگیری‌ و خشونت‌ در برخی مکان‌های دینی و مذهبی مالزی از جمله کلیساها شد.

نجیب رزاق روز جمعه گفت: توافق موسوم به "توافقنامه 10 بخشی" همانند دیگر قوانین و احکام سلطنتی است. این توافقنامه بر اساس قوانین دولتی و فدرالی تنظیم شده است.

همزمان با افزایش تنش‌ها در هفته‌های اخیر، مسیحیان از نجیب رزاق خواستند تا از آزادی تضمین شده اقلیت‌ها در خصوص روش عبادت و نیایش پرودگار که طبق قانون اساسی است، حمایت کند.

کشیش هرمن شاستری، مدیرکل شورای کلیساهای مالزی در رابطه با اظهارات نجیب رزاق گفت: البته ما از این اظهارات بسیار ناامید شدیم.

مسیحیانی که به زبان مالایی صحبت می‌کنند، می‌گویند، آنها صدها سال است که برای اشاره به پرودگار خود از کلمه "الله" استفاده می‌کنند.

شاستری گفت: کلیساها باید به ارائه خدمات خود طبق انجیل ادامه دهند. ما بار دیگر این مساله را با دولت مطرح می‌کنیم و آنها باید به تعهدات خود عمل کنند.

مسلمانان مالزی 60 درصد از جمعیت 28 میلیونی و چند قبیله‌ای این کشور را تشکیل می‌دهند اما تنها حدود 2.6 درصد از جمعیت کل این کشور مسیحی هستند.

انتهای پیام

کد N79926

وبگردی