آفتاب

پیونگ یانگ: رزمایش مشترک باعث بروز جنگ می شود/ ضروری خواندن از سرگیری مذاکرات شش جانبه از سوی چین

پیونگ یانگ: رزمایش مشترک باعث بروز جنگ می شود/ ضروری خواندن از سرگیری مذاکرات شش جانبه از سوی چین

هشدار پیونگ یانگ درباره پیامدهای رزمایش آمریکا و کره‌ جنوبی، نظارت کیم جونگ اون بر عملیات تمرینی و ضروری خواندن از سرگیری مذاکرات شش جانبه از سوی چین از جمله تحولات شبه جزیره کره است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در گزارشی به اظهارات نماینده کره‌ شمالی در سازمان ملل در خصوص پیامدهای رزمایش مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی پرداخت و به نقل از "سین سون هو" نوشت: پیونگ یانگ درخواست توقف این رزمایش را که قرار است در فوریه و مارس آتی در شبه جزیره کره برگزار شود، به سازمان‌ ملل ارائه داده است.

سین سون هو برای برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در منطقه‌ ای دور افتاده و به دور از قلمرو دریا و منطقه هوایی شبه جزیره کره دست به دامان جامعه بین‌ الملل شد و هشدار داد: حتی درگیری جزئی و تصادفی باعث بروز جنگ تمام عیار و فاجعه غیرقابل پیش‌ بینی شود.

کمیسیون دفاع ملی کره شمالی به ریاست رئیس جمهور این کشور هشدار داده است: اگر آمریکا خواستار صلح و آرامش در شبه جزیره کره است باید از خصومت علیه کره شمالی دست بردارد. اقدامات تحریک آمیز آمریکا می تواند با پاسخ نظامی کره شمالی روبرو شود و همین امر سبب بروز یک جنگ تمام عیار در منطقه می شود.

به نوشته دیلی تلگراف، کره‌ جنوبی مدعی نظارت کیم جونگ اون بر یک عملیات تمرینی نیروهای ویژه کره شمالی با شرکت 150 سرباز در 19 ژانویه شد که با هدف نفوذ به مرزهای کره‌ جنوبی، فرود آمدن در خاک این کشور از طریق چتر و اشغال تاسیسات حساس در فرودگاه غیرنظامی "اینچه اون" و تسلط بر هواپیماهای آن که یکی از پررفت‌ و آمدترین فرودگاه‌ های قاره آسیا است، انجام شد.

در همین حال دولت کره جنوبی از افزایش تدابیر امنیتی در فرودگاه بین‌المللی اینچه اون با هدف مقابله با حمله احتمالی کره شمالی در ناحیه تائه تان در استان پیونگان شمالی در پی بازدید کیم جونگ اون از واحد هوابرد این کشور خبر داد.

یونهاپ نیز می نویسد: وانگ یی وزیر خارجه چین نیز با تاکید بر از سرگیری مذاکرات شش جانبه هسته ای با کره شمالی آن را یک ضرورت خواند.

چین بزرگترین شریک تجاری کره شمالی است، اما روابط میان دو کشور پس از حمایت پکن از تحریم های سازمان ملل به خاطر سومین آزمایش هسته ای رو به سردی گراییده است.

کد N79636

وبگردی