آفتاب

ولایتی: علائم شکست "ژنو 2" از هم اکنون به چشم می‌خورد

ولایتی: علائم شکست "ژنو 2" از هم اکنون به چشم می‌خورد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: تا زمانی که در مذاکراتی مانند "ژنو 2" واقع‌بینی حاکم نشود این گفت‌وگو‌ها محکوم به شکست خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر ولایتی که بعدازظهر امروز (شنبه) با هیأتی چینی دیدار داشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این که ارزیابی شما از مذاکرات "ژنو 2" چیست؟ گفت: ما امیدی به کامیابی افرادی که در این اجلاس هستند و هم‌چنین آن را به پا کردند نداریم.

او افزود: خیلی بعید است مذاکرات "ژنو 2" به نتایجی که به نفع مردم سوریه باشد برسد و علائم نوعی شکست از هم اکنون در این اجلاس مشهود بوده و تا زمانی که واقع‌بینی در این نوع اجلاس‌های بین‌المللی حاکم نباشد بعید به نظر می‌رسد که به نتیجه مثبتی دست یابند.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که آیا شما، شمخانی و جمعی از نمایندگان و دیگر اصولگرایان نامه‌ای در انتقاد به مذاکرات "ژنو 2" برای مقام معظم رهبری نوشته‌اید؟ گفت: من اطلاعی از این نامه ندارم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با معرفی معاون علمی و فن‌آوری مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: در روزهای اخیر دکتر محمد مهدی تهرانچی که در حال حاضر ریاست دانشگاه شهید بهشتی را بر عهده دارد به عنوان معاونت علمی و فن‌آوری مرکز تحقیقات استراتژیک منصوب شده است.

وی افزود: این انتصاب با پیشنها من و به حکم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده و امیدوار هستیم با حضور تهرانچی در این مرکز به عنوان معاون علمی و فن‌آوری ما بتوانیم در این حوزه تحقیقات لازم و مورد نیاز کشور را تا آن جا که در محدوده وظایف ماست را دنبال کرده و به نوعی هماهنگی بین مراکز مختلف مطالعاتی که در حوزه علمی و فن‌آوری در کشور کار می‌کنند در این مرکز صورت بگیرد.

ولایتی با بیان این که همان طور که قول داده بودم که در حوزه علمی و فن‌آوری که نیاز کشور و مورد تاکید مکرر مقام معظم رهبری است معاونتی تأسیس شود، گفت: اولین کسی که برای تصدی این امر انتخاب شد تهرانچی است که فردی برجسته در حوزه فیزیک و هسته‌یی محسوب می‌شود.

او هم‌چنین در رابطه با دیدارش با هیأت چینی به خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: دیدار ریاست آکادمی اجتماعی چین که از اعضای مؤثر کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور محسوب می‌شود با من و همکاران‌مان در مرکز تحقیقات استراتژیک بسیار مثبت و سازنده بود. هم‌چنین قرار ما بر این شد که این دیدارها و تبادل نظرات بین مرکز تحقیقات استراتژیک و آکادمی اجتماعی چین ادامه یابد و در حقیقت به دولت‌های‌مان در جهت تبیین مواضع دو کشور و تلاش در جهت توسعه روابط کمک کنیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع ادامه داد: در دیدار با هیأت چینی در رابطه با تلاش در جهت توسعه روابط و فراهم کردن زمینه‌های مطالعاتی روابط دوجانبه، منطقه‌یی، چندجانبه و بین‌المللی ایران و چین گفت‌وگو شد.

وی خاطرنشان کرد: رییس مرکز آکادمی اجتماعی چین در ابتدای صحبت‌های خود گفت که در راستای همین تصمیم دو رییس‌جمهور است که ما به ایران آمدیم و ما هم این را به فال نیک می‌گیریم که با فاصله‌ای نه چندان طولانی پس از مذاکرات دو رییس‌جمهور روابط دو کشور تا این حد به تکاپو افتاده و افرادی که در روابط دو کشور فعالیت می‌کنند امور خود را آغاز کردند و هر دو به این نتیجه رسیدیم که روابط راهبردی ایران و چین به نفع صلح منطقه و همکاری‌های بین‌المللی است.

هم‌چنین رییس آکادمی اجتماعی چین در پاسخ به خبرنگاران در مورد روابط ایران و چین اظهار کرد: ایران کشوری بزرگ و دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است و من مطمئن هستم چشم‌انداز خوبی را در زمینه روابط انرژی با چین خواهد داشت و از نظر علمی نیز باید بگویم می‌خواهم دوستی دو دولت ایران و چین را مستحکم کرده و تلاش کنم تبادلات دوجانبه چه در زمینه علمی و چه تکنولوژی و فرهنگی را هرچه بیش‌تر تقویت کنیم.

انتهای پیام

کد N79634

وبگردی