آفتاب

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه: تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل را نمی‌پذیریم

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه: تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل را نمی‌پذیریم

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه گفت که دمشق مساله تشکیل دولت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل را که در ژنو 1 مطرح شده است، نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در مصاحبه با خبرنگاران در سوئیس اظهار کرد: ما آنچه که در معاهده ژنو 1 در خصوص مرحله انتقالی در سوریه و تشکیل دولت دارای اختیارات کامل مطرح شده است، نمی‌پذیریم.

وی گفت: هیات اعزامی از سوی دولت سوریه دارای اراده سیاسی و اراده ملی صادقانه است و با راهنمایی‌های واضح و شفاف از سوی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه آمده است تا با جدیت هر چه تمام‌تر جهت موفقیت‌آمیز بودن روند سیاسی تلاش کند. این هیات به ژنو آمده تا با عقلی روشن‌گر و اراده ملی آزاد و مستقل از منافع کشور و مردم سوریه دفاع کند و هیچ یک از کشورهای ابرقدرت یا سازمان‌های بزرگ یا کشورهای منطقه نمی‌توانند شروط و خواسته‌های خود را بر ما دیکته کنند.

عمران الزعبی عنوان داشت: هیات اعزامی از سوی دولت سوریه بدون هیچ پیش‌ شرطی به ژنو آمد و به همین ترتیب این مساله را نمی‌پذیرد که کسی پیش‌ شرطی را مطرح کند. در صورتی که ماشه تفنگ بر شقیقه کسی نشانه رفته باشد، روند یا گام سیاسی هیچ معنایی ندارد.

وی در خصوص اختلافات میان هیات اعزامی از سوی مخالفان سوریه گفت: این مساله مهم نیست که چه کسانی حاضر هستند و چه شخصیتی ریاست هیات آن‌ها را بر عهده دارد، اما سوالی که در حال حاضر مطرح است این است که آیا ‌آن‌ها از اراده سیاسی و ملی برخوردار هستند؟ این مساله به شدت در موضع تردید قرار دارد چرا که کسی که خواهان محافظت و دفاع از کشور و حفظ وحدت آن است باید در وهله نخست این باور را داشته باشد که باید با تروریسم مبارزه شود، افراد خارجی از کشور بیرون رانده شوند و نیت واقعی برای بازسازی سوریه و تحقق آشتی‌ وجود داشته باشد اما متاسفانه تا این لحظه ما شاهد این مسائل در اظهارات آن‌ها نبوده‌ایم.

الزعبی افزود: مخالفان گویی در عالم توهم به سر می‌برند چرا که برخی از آن‌ها می‌گویند که هیات اعزامی از سوریه به ژنو ‌آمده تا با برکناری نظام و تحویل قدرت موافقت کند، اما این سخنان گزاف است و نشانگر مواضع سیاسی کودکانه آن‌هاست و در صورتی که طرفین نگاه واقع‌بینانه نداشته باشند این مذاکرات نه در ژنو و نه در هیچ جای دیگر موفق نخواهد بود.

این مقام سوری افزود: اختلافاتی وجود دارد که بخشی از آن‌ها عمیق و جدی است و باید درخصوص آن بحث و مذاکره شود. ما هیچ شکی نداریم که دارای مشکلات ملی و داخلی هستیم. ما مسائل بسیاری داریم که باید سوری‌ها آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهند.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تصریح کرد: من به شما می‌گویم که بشار اسد دوره ریاست خود را بر اساس قانون اساسی کامل خواهد کرد و قانون اساسی به وی اجازه کاندید شدن مجدد در انتخابات آتی را می‌دهد. بر اساس اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی افراد دیگری نیز می‌توانند در این انتخابات نامزد شوند و بدین ترتیب این انتخابات شفاف و دموکراتیک خواهد بود و هر کس که در آن پیروز شود، رئیس‌جمهور سوریه می‌شود اما آن‌ها خواهان انتخابات نیستند چرا که از آمدن به پای صندوق‌های رای هراس دارند.

وی گفت: شرط برکناری رئیس‌جمهور و سخنانی در خصوص تشکیل دولت انتقالی توهمی بیش نیست. وزارت خارجه سوریه به اخضر الابراهیمی و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده است که در خصوص این مساله در معاهده ژنو1 مواضعی محتاطانه دارد.

الزعبی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مذاکراتی در دمشق صورت می‌گیرد و پس از بازگشت هیات رسمی از ژنو به دمشق این مذاکرات عمیق‌تر خواهد شد و این مذاکرات با تمامی گروه‌های مخالف نیز صورت خواهد گرفت که آمریکا و ائتلاف مخالفان آن‌ها را از ژنو 2 دور ساختند و در صورتی که آن‌ها نیز حضور داشتند این مذاکرات عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شد.

وی افزود: تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای علیه هیات اعزامی از سوی دولت سوریه صورت می‌گیرد و قطر فیلم‌هایی را در خصوص عقب‌نشینی این هیات از مذاکرات منتشر کرده است که همه این اقدامات یک کمدی سیاسی سیاه است و نشان می‌دهد که چقدر آن‌ها دستپاچه شده‌اند.

این مقام سوری تصریح کرد: سوریه در معرض جنگ تروریستی گسترده و برنامه‌ریزی شده‌ای قرار دارد که سازمان‌های اطلاعاتی و برخی کشورها آن را رهبری می‌کنند و من از همه می‌خواهم تا رخدادهای سوریه را آن گونه که هست ببینند نه از آن طریق که الجزیرة و العربیة تلاش می‌کنند آن را به نمایش درآورند. این دو شبکه در ریختن خون مردم سوریه نقش دارند.

انتهای پیام

کد N79408

وبگردی