آفتاب

وزیر دفاع فرانسه: آمریکا هم‌پیمان اجتناب‌ناپذیر ما در آفریقاست

وزیر دفاع فرانسه: آمریکا هم‌پیمان اجتناب‌ناپذیر ما در آفریقاست

وزیر دفاع فرانسه اظهار کرد: شراکت ارتش آمریکا با فرانسه در آفریقا در جنگ با گروه‌های افراطی در منطقه ساحل امری اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ژان ایو لودریان"، وزیر دفاع فرانسه در جریان سفر خود به آمریکا در واشنگتن گفت: گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه صحرا تا منطقه ساحل پراکنده هستند و اقدامات تروریستی می‌تواند امنیت ما را به مخاطره بیندازد.

وی در سخنرانی خطاب به حضار در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن تاکید کرد: برای مقابله با این تهدید شراکت میان فرانسه و آمریکا اجتناب‌ناپذیر است و این مساله در ماه‌های اخیر پس از مداخله نظامی فرانسه در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی ثمربخشی خود را نشان داده است.

سفر لودریان به آمریکا فرصتی را برای وی فراهم کرد تا از طرح استقرار مجدد نیروهای فرانسوی جدید در منطقه ساحل که طی آن سه هزار سرباز فرانسوی در چهار کشور مالی چاد، نیجر و بورکینافاسو مستقر خواهند شد، رونمایی کنند.

در جریان عملیات فرانسه در مالی که در ژانویه 2013 آغاز شد، پنتاگون به این کشور با تانکرهای سوخت‌رسان هوایی، هواپیماهای ترابری و اطلاعاتی نظیر اطلاعات پهپادها کمک کرد.

آمریکا همچنین سربازان حافظ صلح را از بروندی و روآندا به آفریقای مرکزی که در این کشور نیروهای فرانسوی در کنار نیروهای اتحادیه آفریقا حضور دارند، منتقل کرد. تقویت همکاری فرانسه و آمریکا در منطقه ساحل موضوع اصلی سفر لودریان به آمریکا بود.

وی در جریان این سفر با چاک هاگل، همتای آمریکایی خود دیدار کرد و همچنین قرار است مذاکراتی را با جیمز کلاپر، مدیر سازمان اطلاعاتی ملی آمریکا و همچنین مشاور امنیت ملی باراک اوباما داشته باشد.

لودریان خاطرنشان ساخت: شراکت میان آمریکا و فرانسه باید هم حوزه عملیاتی و همچنین در حوزه آموزش ارتش‌های آفریقا حفظ شود.

وی افزود: منطقه ساحل بزرگراه قاچاقی است که یک تهدید دائمی را نه فقط متوجه مالی بلکه متوجه کشورهای همسایه کشور لیبی که برای ما سرچشمه نگرانی است ایجاد می‌کند.

این در حالی است که برخی از شبه نظامیانی که از مالی در اوایل سال 2013 فرار کردند اکنون به جنوب غرب لیبی رفتند.

وزیر دفاع فرانسه خاطرنشان کرد: تغییر آرایش ارتش فرانسه در آمریکا با هدف مقابله با خطر آشوب در لیبی صورت خواهد گرفت.

لودریان همچنین درباره کنفرانس خبری پس از مذاکراتش با هاگل از تمرکز گروه‌های تروریستی از جنوب لیبی و همچنین حضور شبه نظامیان مسلح که کنترل آن‌ها خارج از دست طرابلس است، سخن گفت.

وی خاطرنشان ساخت: مردم لیبی خشمگین هستند و احتمال انفجار خشونت‌ها در این کشور وجود دارد. راه‌حل وضعیت شکننده لیبی ثبات سیاسی و همچنین تلاش برای تامین امنیت مرزها و همچنین تقویت ارتش رسمی لیبی است.

انتهای پیام

کد N79407

وبگردی