آفتاب
ابراهیمی ترکمان:

نمایش اقتدار فرهنگی ایران در دنیا اولویت برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات است

نمایش اقتدار فرهنگی ایران در دنیا اولویت برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات است

رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را اولویت برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: در این دوره تلاش می‌کنیم اقتدار فرهنگی‌مان را در دنیا به نمایش بگذاریم.

رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را اولویت برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: در این دوره تلاش می‌کنیم اقتدار فرهنگی‌مان را در دنیا به نمایش بگذاریم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نخستین نشست خبری ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور اصحاب رسانه در حسینیه الزهرای این سازمان برگزار شد.

رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای این نشست با تشریح برنامه‌های فرهنگی دهه فجر انقلاب اسلامی در خارج از کشور گفت: مسئولیت برگزاری جشن‌های دهه فجر برعهده این سازمان و رایزنان‌ فرهنگی‌ ما است بر این اساس بخش بین الملل ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی برعهده ما بوده و ستادی با مسئولیت سفیر کشورمان در کشورهای مختلف تشکیل شده و رایزن فرهنگی نیز دبیر آن ستاد است.

وی از برگزاری مراسم جشن انقلاب اسلامی، به میزبانی 78 نمایندگی فرهنگی در 60 کشور جهان خبر داد و گفت: موضوع این مراسمات معرفی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن به خارج از کشور است که در کشورهای مختلف با این رویکرد برگزار خواهد شد.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: همچنین رایزنان فرهنگی و نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظف هستند در برنامه‌های دهه فجر امسال درباره پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر جهان عاری از خشونت برنامه داشته باشند و مقالاتی در روزنامه‌ها و نشریات آن کشور به چاپ برسد. همچنین در 24 کشور نمایشگاه عکس و پوستر برای معرفی توانمندی‌های بانوان ایرانی و همچنین توانمندی‌های علمی کشورمان برپا می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین در تشریح فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌هایی که برای ایام دهه فجر در خارج از کشور در نظر گرفته شده است، گفت: 20 هفته فیلم با حضور برخی تهیه‌کنندگان‌، کارگردانان و عوامل فیلم‌ها در خارج از کشور برگزار می‌شود و در 18 کشور نمایشگاه صنایع دستی و توریستی جمهوری اسلامی ایران دایر خواهد شد. همچنین امسال 170 هنرمند در رشته‌های مختلف به 24 کشور اعزام می‌شوند.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: مسابقات فرهنگی برای ایرانیان مقیم در 20 کشور با موضوع معرفی ایران امروز برگزار می‌شود و بسته‌های فرهنگی به 40 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برای توزیع در میان ایرانیان خارج از کشور ارسال می‌شود.

وی از برگزاری هفتمین دور گفت‌وگوی دینی با شورای جهانی کلیساها در 26 بهمن‌ماه خبر داد و گفت: این نشست با موضوع معنویت و مدرننیته با حضور نخبگان و رهبران دینی مسلمان و شورای جهانی کلیساها در تهران به مدت 4 روز برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به رونمایی چند کتاب در دهه فجر که از سوی این سازمان تهیه و تدوین شده است، گفت: کتاب "ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان"، کتاب سمرقند،‌ فهرست نسخه‌های خطی و فارسی، رونمایی از اصلاح‌نامه اسناد سازمان، کتاب زنان شاعره جمهوری اسلامی ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و کتاب دکترین حقوق زن در جمهوری اسلامی ایران به زبان انگلیسی رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه از راه‌اندازی اتاق ایران در دانشگاه اندونزی خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه جایزه بلخ 29 بهمن‌ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود که 500 اثر به دبیرخانه آن رسیده و آثاری که در حوزه افغانستان در ایران نگاشته شده را ارزیابی می‌کند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را اولویت برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: در این دوره تلاش می‌کنیم اقتدار فرهنگی‌مان را در دنیا به نمایش بگذاریم.

ابراهیمی ترکمان در ادامه این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران از رسانه‌های مختلف بود که خبرنگاری از وی درباره برنامه‌هایی که برای ایجاد تغییرات در این سازمان سوال کرد، که وی گفت: تلاش ما این است که بلوغ مدیریتی را در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایجاد کنیم و همکارانی که از بطن این سازمان بودند را تقویت کنیم و بتوانیم مدیریت فرهنگی بین‌المللی را برعهده گرفته و کمتر از دستگاه‌های دیگر کمک بگیریم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین درباره ویژگی‌هایی که یک رایزن فرهنگی باید داشته باشد، گفت: یکی از نکات مهمی که رایزن فرهنگی علاوه بر تسلط زبان آن کشور باید داشته باشد، دانش فراوان در زمینه مسائل علمی،‌ فرهنگی و ادبی کشور خودمان است. بنابراین در حال حاضر رایزنان موفقی داریم اما تلاش می‌کنیم با آموزش‌هایی که می‌دهیم نیروهای فرهنگی داخل کشور را رصد کنیم و قائل نیستیم این مسئله باید به صورت انحصاری در داخل سازمان باشد بلکه موظفیم از ظرفیت نیروهای فرهنگی در داخل کشور استفاده کنیم.

ابراهیمی ترکمان در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای صدور پیام انقلاب اسلامی به خارج از کشور دارید؟ اظهار کرد: وظیفه اصلی این سازمان تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در جهان مبتنی بر اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری است که بسیاری از فعالیت‌های ما در این زمینه ارائه می‌شود. بنابراین باید همه ابزارها را در این جهت بسیج کنیم و قطعا در این مسیر نیازمند همه گروه‌های فرهنگی،‌ دینی‌، علمی و ... هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره جدید مدیریت این سازمان چه رویکردی در برنامه‌های قرآنی و دینی خارج از کشور خواهید داشت؟ تصریح کرد: قرآن موضوعی است که هیچ از یک فرق اسلامی اختلافی در آن ندارند در شرایطی که تکفیر و افراط‌گریی گسترش یافته توجه دادن مسلمانان و غیرمسلمانان به قرآن بسیار مهم است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: تاسیس دارالقرآن‌ها،‌ ایجاد نمایشگاه‌های قرآنی،‌ حضور جدی در مسابقات قرآنی در کشورهای مختلف و دعوت از نماینده‌های قرآنی کشورهای دیگر را به قوت ادامه خواهیم داد.

ابراهیمی ترکمان یادآور شد: قرآن جمهوری اسلامی ایران که برای کشورهای عربی و غیرعربی در داخل کشور به چاپ رسیده توسط این سازمان و نمایندگی‌های فرهنگی ما در خارج از کشور توزیع خواهد شد همچنین ترجمه برخی از تفاسیر که توسط دانشمندان ما انجام شده در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با تاکید بر این‌که «این سازمان عهده دار فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است» گفت: در طول 18 سال این سازمان فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های مختلف همچون گسترش زبان فارسی‌،‌ ایجاد کرسی‌های زبان ادبیات فارسی،‌ ایجاد اتاق‌های ایران و هفته‌های دوستی،‌ برگزاری هفته‌های قرآنی‌، ترجمه کتاب‌های ایرانی به زبان‌های مختلف،‌ برگزاری هفته‌های فرهنگی،‌ اعزام هنرمندان‌،‌ قاریان‌، گرو‌ه‌های تواشیح و ‌اعزام مبلغ و ... را انجام داده که این فعالیت‌ها با قوت هر چه بیشتر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N79271

وبگردی